شرایط خاص نظارت نهادها بر پیامک‌ها

نظارت بر هر گونه محتوا از جمله آنچه در تلفن‌های همراه رد و بدل می‌شود، بر عهده وزارت ارشاد است که در این وزارتخانه هم مرکز توسعه فناوری و رسانه‌های دیجیتال این مهم را بر عهده دارد.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد با بیان اینکه این مرکز به خود اجازه نمی‌دهد پیامک‌های تلفن همراه را رصد کند، تاکید کرد: نهادهای امنیتی و قضایی هم تحت شرایط بسیار خاص بر پیامک‌ها نظارت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مشترک حسن علیزاده رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد و محمدرضا طلایی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران با هدف معرفی و اعلام آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات در حوزه فرهنگ و ادب پارسی صبح امروز سه‌شنبه ۱۳ تیر در محل این مرکز برگزار شد.

حسن علیزاده رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت محتوایی بر اطلاعاتی که توسط تلفن‌های همراه میان مشترکین منتقل می‌شود، گفت: نظارت بر هر گونه محتوا از جمله آنچه در تلفن‌های همراه رد و بدل می‌شود، بر عهده وزارت ارشاد است که در این وزارتخانه هم مرکز توسعه فناوری و رسانه‌های دیجیتال این مهم را بر عهده دارد.

وی افزود: روزانه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون پیامک میان مشترکین تلفن‌های همراه رد و بدل می‌شود که برخی از آنها تبلیغاتی و متاسفانه برخی هم غیراخلاقی هستند. همچنین شاهد این هستیم که برخی پیامک‌ها بدون در نظر گرفتن شعائر مذهبی به مشترکین ارسال می‌شود؛ مثلاً برخی در شب عاشورا پیامک سفرهای توریستی به کشورهای مختلف برای مشترکین می‌فرستند.

علیزاده با بیان اینکه آئین‌نامه مشخصی برای برخورد قانونی با معضلات این حوزه وجود ندارد، در عین حال از همکاری با شرکت‌های رگولاتوری تلفن همراه برای تدوین آئین‌نامه نحوه نظارت بر محتوای تلفن همراه خبر داد و گفت: کار تدوین این آئین‌نامه مراحل پایانی را طی می‌کند.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه «به زودی اپراتور سوم تلفن همراه (رایتل) هم فعالیت خود را آغاز می‌کند و ضروری است آئین‌نامه نحوه نظارت بر محتوای تلفن همراه به زودی تدوین شود» ابراز امیدواری کرد این آئین نامه تا آخر همین ماه (تیر) نهایی شود.

وی اضافه کرد: در آئین‌نامه مذکور تمامی موارد مربوط به نظارت محتوایی بر تلفن‌های همراه در نظر گرفته شده است. در عین حال منافع بخش خصوصی هم تامین شده است.

علیزاده با بیان اینکه در حال حاضر ۶ مرکز دارای مجوز رسمی برای تولید محتوا در حوزه تلفن‌های همراه هستند، تعداد مراکز واقعی و فعال در این زمینه را ۱۸ مرکز برآورد و با اشاره به اهمیت فرهنگ ایرانی – اسلامی بر لزوم ورود شرکت‌های ایرانی در این زمینه به جای کمپانیهای خارجی تاکید کرد.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد با بیان اینکه «نظارت‌های ارشاد بر محتوای تلفن‌های همراه در حال حاضر و در نبود آئین‌نامه مذکور، هم پیشینی است هم پسینی» تاکید کرد: ما به عنوان مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال مجاز نیستیم پیامک‌های مردم را رصد کنیم و نهادهای امنیتی و قضایی هم تحت شرایط بسیار خاص بر پیامک‌ها نظارت می‌کنند.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.