شرکت‌های دانش‌بنیان ساخت “آنزیم”‌های کیت‌های تشخیص کرونا را آغاز کرده‌اند

مدیر کل توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت درباره تهیه کیت‌های تشخیصی pcr در ایران گفت: در زمینه دانش تولید تست‌های تشخیصی pcr کرونا اصلا مشکلی نداریم. حجم تولید این کیت‌ها بسته به نیاز بازار ممکن است کم یا زیاد شود. در عین حال بخشی از آنزیم‌های قابل استفاده در ساخت و تهیه‌ این کیت‌ها نیز وارداتی است و شرکت‌های دانش‌بنیانی داریم که ساخت این آنزیم‌ها را در داخل آغاز کرده‌اند. اگر این آنزیم‌ها در داخل کشور تولید شوند، ساخت صفر تا صد کیت‌های pcr را نیز در کشور خواهیم داشت.

دکتر حسین وطن‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب و با بیان این که«شرکت‌های دانش‌بنیان موظفند چند قدم جلوتر از نیازهای موجود حرکت کنند» گفت: مثلا اکنون برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان داروهایی را تولید کردند که اصلا در لیست داروهای ایران نیست و این داروها صادر می‌شوند بنابراین در حوزه دانش‌بنیان باید آمادگی قبلی برای برخورد با پدیده‌ها را داشته باشیم. خوشبختانه با زیرساخت‌هایی که در سال‌های گذشته در این حوزه ایجاد شده است توانستیم در فرصت بسیار کوتاهی نیازهای مرتبط با بخش‌های پیشگیری و تشخیص و درمان کرونا را در داخل کشور برطرف کنیم. در حال حاضر آمادگی صادرات برخی اقلام وجود دارد که این امر تابع سیاست‌های سازمان غذا و دارو و وزارت صنعت و معدن است.

رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت تهران با بیان این که«خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان پای کار و دغدغه‌دار هستند» گفت: ما حتی سواپی که در کیت‌های تشخیص کرونا استفاده می‌شد را در ایران نداشتیم  که در عرض یک هفته توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شد. این نگرشی که در شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها شکل گرفته که به محض احساس نیاز جامعه پا به میدان می‌گذارند و تلاش می‌کنند تا نیاز مردم را برطرف کنند ارزشمند است.

وی با اشاره به حمایت‌های نهادهای مختلف از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: دولت تسهیلات فوق‌العاده‌ای در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه مقابله با کرونا گذاشت. صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق حمایت از فناوران و پژوهشگران، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، سازمان غذا و دارو و هیات‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران از زمان شیوع کرونا از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کردند.

رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت تهران  در پاسخ به پرسشی درباره گلایه مدیران برخی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت که در زمینه صادرات و فروش محصولات خود با مشکلاتی روبه‌رو هستند گفت: شرکت‌های دانش‌بنیانی که محصولات سلامت غیرمرتبط به کرونا تولید می‌کنند و با مشکلاتی در زمینه صادرات یا فروش محصولات مواجه هستند به صورت مکتوب مشکلات خود را به انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت جهت پیگیری اعلام کنند.

وی ادامه داد: در رابطه با صادرات محصولات مرتبط با کرونا مشکلاتی وجود دارد چون نگران هستیم موج‌های بعدی شیوع این بیماری در راه باشد و نیاز است که ذخیره استراتژیکی از کالاهای مرتبط با مقابله با این بیماری داشته باشیم. ما در شرایط تحریم هستیم و برای مبادلات ارزی مشکلاتی داریم.  اگر در حالت عادی دو ماه ذخیره می‌کردیم الان باید شش ماه ذخیره کنیم تا بتوانیم از بحران‌ها عبور کنیم. خوشحال می‌شویم اگر شرکت‌های حوزه سلامت مشکلاتشان را با معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مطرح کنند. ما حتما بررسی می‌کنیم و سعی می‌کنیم به آن‌ها کمک کنیم.

وطن‌پور درباره استفاده انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت تهران از امکانات اتاق بازرگانی گفت: اتاق بازرگانی فرصت‌های خیلی خوبی را برای تماس با مجلس و مدیران اجرایی کشور دارد و ما هم از این امکانات برای رفع نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان  استفاده می‌کنیم.

مدیر کل توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در پایان درباره تهیه کیت‌های تشخیصی pcr در ایران گفت: در دانش تولید تست‌های تشخیصی pcr کرونا اصلا مشکلی نداریم. حجم تولید این کیت‌ها بسته به نیاز بازار ممکن است کم یا زیاد شود. بخشی از آنزیم‌های قابل استفاده در ساخت این کیت‌ها تهیه‌ی این کیت‌ها وارداتی است که شرکت‌های دانش‌بنیانی داریم که ساخت این آنزیم‌ها را در داخل آغاز کرده‌اند. اگر این آنزیم‌ها در داخل کشور تولید شود، ساخت از صفر تا صد کیت‌های pcr را نیز در کشور خواهیم داشت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.