شرکت های صادراتی در لبه تیغ

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱،

با منع صادرات برخی از اقلام شرکت های صادراتی دچار نگرانی شدند و اگر این روند ادامه یابد ضرر هنگفتی خواهند دید.

همایون دارابی کارگزار بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، با بیان مطلب فوق افزود: تصمیم ناگهانی وزارت صنعت، معدن و تجارت سبب شد شرکت های صادراتی صدمه ببینند و این موضوع سبب افت شاخص بورس شد.

وی ادامه داد: سوددهی شرکت های صادراتی از محل ارزآوری در بازار افزایش می یابد و نیاز ارزی شان را با صادرات تامین می نمایند و اگر صادراتی صورت نگیرد دچار ضرر می شوند.

وی تصریح نمود: شرکت های صادراتی بازارهای صادراتی خود را از دست می دهند و در اختیار رقبای خود و کشورهای عربی، روسیه و ترکیه می گذارند.

دارابی ادامه داد: با توجه iبه تحریم های نفتی و بانک مرکزی صادرات غیرنفتی iبهترین راه برای ارزآوری است و این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد ضرر و زیان بسیاری از صادرکنندگان می شود.

وی اضافه نمود: بسیاری از بازارهای هدف دیگر هیچ اطمینانی iبه ایران برای صادرات محصول iبه کشورشان نمی نمایند.

کارگزار بازار سرمایه تصریح نمود: بسیاری از محصولات صادراتی در گمرک باقی مانده که برخی از آن اقلام فاسدشدنی می باشند و خسارت وارده هیچگونه جبران نخواهد شد.

وی افزود: محصولاتی چون فولاد اگر صادر نشود ارز مورد نیاز مواد اولیه شان تامین نخواهد شد.

دارابی افزود: شرکت های پتروشیمی جهان درصدد خارج نمودن ایران از بازارهای جهانی است و منع صادرات در صنعت پتروشیمی سبب شده تا خودمان از دور رقابت خارج شویم و فضا را برای سایر رقبا باز کنیم.

وی در پایان خاطرنشان نمود: وزارت صنعت، معدن و تجارت دلیلی برای منع واردات اعلام نکرده است و اگر این روند ادامه یابد شوک شدیدی iبه اقتصاد کشور وارد می شود./ک


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.