شرکت های بیمه نرخ های فنی ارائه کنند

۳۰ام بهمن ،

بینا- رئیس سندیکای بیمه گران با اشاره به هزینه سه ساله صنعت بیمه برای آزاد سازی تعرفه ها، خواستار ارائه نرخ های فنی به بازار از سوی شرکتهای بیمه شد. به گزارش بینا، جواد سهامیان مقدم رئیس شورای سندیکای بیمه گران ایران در خصوص چالش های موجود در بازار پس از آزاد سازی تعرفه ها، به تشریح دلایل آزاد سازی تعرفه در سال های اخیر پرداخت و به موج گفت: من همچنان معتقد به آزاد سازی نرخ های حق بیمه هستم چرا که نرخ هایی که در قبل وجود داشت، مربوط به چندین دهه قبل بود و اصلا با ریسک تناسب نداشت و طبیعتا بازنگری در نرخها خیلی ضروری بود.
وی ادامه داد: در آن زمان یک نگرش آن بود که روی نرخ های قبلی بازنگری شود و نرخ هایی با تعرفه جدید در اختیار شرکت ها گذاشته شود که از نظر من مقبول نبود چون شما نمی توانید دو ریسک را به درستی درست معادل یکدیگر ببینید و یک نگرش هم آزاد سازی تعرفه های موجود بود.
رئیس شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران ضمن بیان اینکه، صنعت بیمه باید برای هر ریسکی یک اکچوئری و ارزیابی ریسک داشته باشد و متناسب با آن نرخ حق بیمه را تعیین کند، تصریح کرد: آزاد سازی نرخها این دو ملازمه را داشت که باید کادر فنی و تخصصی برای ارزیابی ریسک وجود داشته باشد و شرکت های بیمه مقید به این ارزیابی ریسک باشند که البته اکثر شرکت های بیمه این کار را را انجام دادند.
وی اضافه کرد: اگر برخی از شرکت های بیمه نرخ شکنی هایی کردند و نرخ غیر فنی دادند، بعدا متوجه شدند که این مسیر را نباید ادامه دهند چرا که اگر ادامه دهند دچار گرفتاری و مشکلاتی خواهند شد.
سهامیان مقدم خاطر نشان کرد: حسن آزاد سازی نرخ ها این است که به جای آنکه یک سازمان مثل بیمه مرکزی متولی ارائه نرخ شود، کل شرکت های بیمه تقویت ارزیابی ریسک را در خود خواهند داشت و توان فنی و ارزیابی ریسک در شرکت بیمه انجام می گیرد.
وی تصریح کرد: هم اکنون برگشت به نظام تعرفه ای بسیار نامقبول است. چون صنعت بیمه سه سال است که هزینه آزاد سازی تعرفه ها را داده و برگشت به عقب مفهوم و معنا ندارد.
وی تاکید کرد: در شرایط فعلی باید راهکارهایی برای تقویت نرخ های فنی در بازار اندیشیده شود.
رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت بیمه ایران با اشاره به سهم ۵۰ درصدی بیمه ایران در بازار بیمه، گفت: بیمه ایران نشان داده که نرخ های فنی در بازار ارائه کرده، اگر همچنان سهم بزرگی در بازار داریم، به دلیل خدمات سریع و آسان است.
وی عنوان کرد: در سال قبل در کنار تکالیف قانونی به نیروی انتظامی و وزارت بهداشت، یک و نیم برابر سرمایه، سود ویژه دادیم. بنابراین اگر شرکت بیمه نرخ های فنی رعایت نمی کرد، وضعیت کارنامه اش اکنون این نبود.
رئیس شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران از شرکت های بیمه درخواست کرد که تمام تلاش و دقت خود را برای ارزیابی ریسک داشته باشند تا نرخ غیر فنی به بازار ندهند تا با ارائه نرخ غیر فنی دچار گرفتاری نشوند.
وی در واکنش به این سوال که شرکت های کوچک، شرکت های بزرگ را با توجه به ذخایر و دارایی های آنها متهم به نرخ شکنی می کنند، گفت: من به ارزیابی فنی ریسک اعتقاد دارم و نرخ های ما فنی است. شاهد فنی بودن نرخهای ما این است که پس از پرداخت خسارت و هزینه سود سرشاری نصیب شرکت شده است، بنابراین قطعا ما نرخ شکنی نمی کنیم.
سهامیان مقدم تصریح کرد: آن شرکت هایی که باورشان بر این است که شرکت های دیگر به دلیل نرخ شکنی توفیقاتی دارند، متاسفانه باید گفت که عکس این قضیه صادق است.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.