شستن دست ها تا ۸۰درصد عفونت های بیمارستانی را کاهش دهد

۱۸اردیبهشت،

۴/۱ میلیون نفر در جهان گریبانگیر عفونت های بیمارستانی؛

عفونت های ناشی از ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی یک مشکل مهم برای سلامت بیماران محسوب می شود.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا؛ فوق تخصص عفونی کودکان و فلوشیپ کنترل عفونت های بیمارستانی در این رابطه گفت : عفونت های بیمارستانی یک مشکل جدی مراکز بهداشتی درمانی می باشند و هرساله هزینه های بسیاری را به بیماران و مراکز بهداشتی درمانی تحمیل می کنند و میزان عفونت بیمارستانی در یک مرکز بهداشتی درمانی نشان دهنده کیفیت خدمات ارائه شده در آن مرکز می باشد.

دکتر محمد حسن اعلمی در ادامه افزود: به طور کلی تخمین زده می شود که بیش از ۴/۱ میلیون نفر در سراسر جهان در هر روز با این عفونت ها گریبانگیر می باشند. در کشورهای توسعه یافته بین ۵ تا ۱۵ درصد بیماران بستری و ۹ تا ۳۷ درصد بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه به این عفونت ها مبتلا می شوند. در کشورهای در حال توسعه به سبب کمبود پرسنل، رعایت ضعیف تر بهداشت، کمبود تجهیزات و ازدحام بیش از حد بیماران این عفونت ها شایعتر می باشد.

معاون آموزشی بیمارستان امام رضا (ع) گفت: این عفونت ها سبب طولانی شدن مدت اقامت در بیمارستان، ناتوانی طولانی مدت، افزایش مقاومت میکروارگانیزم ها به آنتی بیوتیک ها، تحمیل هزینه می شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: شستن دست می تواند تا ۸۰درصد عفونت های بیمارستانی را کاهش دهد و درمطالعه انجام شده در بیمارستان ها ازهر ۵ موقعیت برای بهداشت دست تنها ۱ مورد شستن دست ها با محلول حاوی الکل انجام میگیرد.

وی افزود: استفاده از دستکش احتمال آلودگی دست ها را کاهش می دهد ولی از اکتساب باکتری ها طی مراقبت به طور کامل جلوگیری نمی کند و با آلودگی سطح بیرونی دستکش احتمال انتقال میکروب ها به سایر بیماران وجود دارد.

دکتر اعلمی با اشاره به راه اندازی اولین مرکز کنترل عفونت بیمارستانی کشور در بیمارستان امام رضا (ع)‌مشهد افزود: آموزش احتیاطات استاندارد، بویژه بهداشت دست، بهداشت محیط بیمارستان و احتیاطات مربوط به جداسازی بیماران دارای بیماری های مسری از اولویت های این مرکز است و در همین راستا سایت آموزشی مرکز پیشگیری و کنترل عفونت بیمارستان امام رضا (ع) به نشانی http://www.spicc.info/ راه اندازی شد.

وی پنج زمان واجب و ضروری را برای رعایت بهداشت دست شامل قبل از تماس مستقیم دست به یک بیمار، قبل از انجام یک روش پاکیزه و آسپتیک ( قبل از انجام یک تزریق وریدی یا مراقبت از زخم )، بعد از تماس با مایعات بدن، بعد از تماس مستقیم دست به یک بیمار و بعد از تماس با محیط اطراف بیمار عنوان کرد .

گفتنی است: بیش از ۱۳۰۰۰ واحد درمانی و بیمارستان برای بهبود بهداشت دست اعلام آمادگی کرده اند و ۴۲ کشور جهان از جمله ایران وارد کمپین جهانی بهبود بهداشت دست شده اند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.