شـعله‌های خشـم در قلـب یورو

روزنامه مردمسالاری نوشت:

در روزهایی که همه نگاه‌ها به مواضع آتشین سران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد دوخته شده است؛ با فاصله کمی از یکسالگی جنبش اعتراضی تسخیر وال استریت ، جنبش برآشفتگان اسپانیا و معترضان یونانی که نخستین جرقه‌های اعتراض به ریاضت‌های اقتصادی را روشن کردند توانستند صدر اخبار رسانه‌های جهان را از آن خود کنند. البته اعتراضات یونان از گستردگی بیشتری برخوردار بود.

اقشار گسترده‌ای از مردم، از پزشکان گرفته تا کارکنان برج مراقبت در اعتصاب عمومی شرکت کرده‌اند. ادارات دولتی تعطیل شده‌اند و بسیاری از مغازه داران آتن هم برای پیوستن به اعتصاب محل‌های کسب خود را بسته‌اند.

برای چند هفته تعطیلات تابستانی به دولت محافظه‌کار یونان تحت امر آنتونیس ساماراس، نخست‌ وزیر این کشور این اجازه را داد تا بتواند از یک آرامش نسبی در خیابان‌ها لذت ببرد اما در نهایت دیروز اعتصاب عمومی اعلام شده توسط اتحادیه‌های کارگری یونان به خشونت کشیده شد.تظاهر کنندگان در مقابل ساختمان پارلمان یونان در آتن به سمت پلیس ضد شورش بمب آتشزا (کوکتل مولوتف) پرتاب کرده اند و پلیس برای متفرق کردن مردم از گاز اشک آور استفاده کرده است. دولت جدید، تحت رهبری محافظه‌کاران، که در ماه ژوئن سال جاری تشکیل شد، می‌خواهد هزینه‌های دولتی را ۱۱٫۵ میلیارد یورو کاهش دهد.

این کاهش شدید در بودجه دولت، پیش شرط اتحادیه اروپا برای دادن قسط دوم وام کلانی به یونان است که آن کشور را از احتمال ورشکستگی در چند هفته آینده نجات خواهد داد. هم‌زمان با اعتصاب عمومی، هزاران نفر هم در آتن، پایتخت یونان، مقابل ساختمان پارلمان آن کشور تجمع کرده‌اند.اعتصاب عمومی یونان در پی اعتراضات به سیاست‌های ریاضت اقتصادی در اسپانیا و پرتغال صورت می‌گیرد.

در پرتغال نیز، دولت ناچار شد از طرح افزایش مالیات کارمندان را به دلیل تظاهرات گسترده چشم بپوشد.با این که دولت یونان به شدت نیازمند قسط دوم وام خود (به ارزش ۳۱ میلیارد یورو) است، اما مردمی که اکنون یک سومشان زیر خط فقر زندگی می‌کنند در مقابل سیاست‌های ریاضتی بیشتر مقاومت می‌کنند.

دولت یونان قصد دارد علاوه بر کاهش بودجه‌های جاری و عمرانی به طور مشخص سن بازنشستگی را به ۶۷ سال افزایش دهد و حقوق بازنشستگی را هم کاهش دهد. در آخرین تجمع اعتراض‌کنندگان، آتن شاهد خشونت‌های جدی در ماه فوریه بود و اعتراض‌کنندگان در آن موقع فروشگاه‌ها را به آتش کشیدند چرا که پارلمان این کشور تدابیر ریاضتی را به تصویب رساند. نظرسنجی انجام شده توسط آژانس نظرسنجی MRB در هفته گذشته نشان داد که ۹۰ درصد از مردم یونان معتقدند که کاهش هزینه‌ها و کسری بودجه ناعادلانه بوده و بیشتر بار فشار را بر روی دوش قشر فقیر جامعه تامین خواهد کرد و بیشتر مردم یونان می‌گویند که تدابیر ریاضتی بیشتری را در سال‌های آینده پیش‌بینی می‌کنند. تحلیل‌گران با مشاهده پنجمین سال رکود اقتصادی یونان هشدار دادند که صبر مردم یونان در حال لبریز شدن است و مخالفت‌های گسترده مردمی ممکن است این ائتلاف ضعیف را از بین ببرد.

ماتادورهای خشمگین در مقابل پلیس

تظاهرات مردم اسپانیا در شهر مادرید در اعتراض به سیاست ریاضت اقتصادی دولت محافظه‌کار این کشور هم به خشونت کشیده شد. بیش از ۶۰ نفر در جریان درگیری‌های معترضان با ماموران پلیس زخمی شدند. صدها پلیس ضدشورش از صبح روز سه‌شنبه با بستن خیابان‌های اطراف پارلمان و کنترل کارت‌های شناسایی افراد، فقط به نمایندگان و ساکنان خیابان‌های مجاور اجازه تردد می‌دادند.

در هفته‌های اخیر اسپانیا شاهد تظاهرات مردم این کشور در اعتراض به سیاست ریاضت اقتصادی و صرفه‌جویی‌های دولت محافظه‌کار به رهبری، ماریانو راخوی بوده است. در حالیکه گردهمایی‌های اخیر در مجموع صلح‌آمیز برگزار شده بودند، درنهایت اعتراضات سه‌شنبه شب به خشونت کشیده شد. هزاران تظاهرکننده به سمت پارلمان اسپانیا در حرکت بودند و پلیس نیز با شمار زیادی مامور راه‌های رسیدن به پارلمان را مسدود کرده بود. تظاهرکنندگان با سردادن شعارهای «این حکومت دیکتاتوری است»، «دموکراسی را نجات دهیم» و «آنها نماینده ما نیستند» به شدت به تدابیر ریاضت اقتصادی دولت محافظه‌کار اسپانیا اعتراض کردند. طبق گزارش رسانه‌های اسپانیا، اوضاع در ساعت هفت شب به خشونت کشیده شد. شماری از تظاهرکنندگان که به سوی ماموران سنگ پرتاب می‌کردند، کوشیدند که موانع پلیس را پشت سر گذاشته و خود را به پارلمان برسانند . نیروهای پلیس نیز برای جلوگیری از این روند و متفرق کردن تظاهرکنندگان از باتوم و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کردند.اسپانیا روز چهارشنبه نیز صحنه اعتراضات به سیاست‌های ریاضتی دولت این کشور بود. معترضان در مادرید قصد دارند راهپیمایی که روز سه شنبه منجر به درگیری با پلیس شد تکرار کردند، در همین حال مردم مناطق باسک و ناواره در شمال اسپانیا اعتصاب خود به طرح‌های دولت برای کاهش بودجه را آغاز کرده‌اند.

قرار است روز پنجشنبه دولت بودجه اقتصادی سال جدید را به مجلس ارائه کند.دولت اسپانیا قصد دارد که در پایان ماه سپتامبر سال جاری، طرح بودجه سال ۲۰۲۴ را به تصویب برساند که در آن افزون بر صرفه‌جویی‌های پیشین، ۳۰ میلیارد یورو دیگر نیز کمتر منظور شده است.ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا و دولتش قصد دارند که تا سال ۲۰۲۴ حدود ۱۰۲ میلیارد یورو در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. روز سه‌شنبه (۲۵ سپتامبر) مشخص شده بود که کسری بودجه اسپانیا روز به روز بیشتر می‌شود. کسری بودجه این کشور در طی ۸ ماه نخست سال جاری میلادی بر بیش از ۵۰ میلیارد یورو بالغ می‌شده که این رقم، ۸ / ۲۳ درصد بیشتر از کسری بودجه در مدت زمان مشابه در سال گذشته است.به گفته‌ی کارشناسان، کسری بودجه شدید یکی از پیامدهای رشد ضعیف اقتصاد اسپانیاست. منتقدان بر این باورند که سختگیری‌های دولت اسپانیا در پیشبرد سیاست ریاضت اقتصادی تاثیر منفی بر اقتصاد این کشور گذاشته است. گفته شده راهپیمایی مادرید با راهپیماییهای اخیر که علیه تدابیر ریاضتی صورت می‌گرفت تفاوت داشت زیرا معترضان در نظر داشتند محافل سیاسی این کشور را محکوم کنند و خواهان انحلال پارلمان بودند ضمن آنکه خواهان تدوین قانون اساسی جدیدی در کشور بودند بسیاری از معترضان پرچمهای جمهوریخواهان را در دست داشتند. درهمین حال، پس از آنکه منطقه کاتالونیای اسپانیا خبر از یک انتخابات زودهنگام داد که به طور بالقوه راه را برای اعلام استقلال مهمترین منطقه اقتصادی اسپانیا از مادرید می‌گشاید ، این کشور بیش از پیش بسوی یک بحران تمام عیار قانون اساسی پیش می‌رود.

به نوشته فایننشال تایمزدر حالیکه نیروهای پلیس در مادرید پایتخت اسپانیا برای محافظت از پارلمان در برابر تظاهرکنندگان مخالف تدابیر ریاضتی در برابر آن صف کشیده بودند ، دولت اسپانیا وعده داد در برابر حرکت جدایی طلبانه منطقه کاتالونیا محکم خواهد ایستاد. این در حالی است که راخوی با بحرانی ترین دوره نخست وزیری خود مواجه است. آرتور ماس ، رئیس منطقه کاتالونیا گفت:«وقت آن فرا رسیده است که از حق خود برای خودمختاری استفاده کنیم.» پس از آنکه راخوی هفته گذشته درخواستهای ماس را برای خودمختاری مالی بیشتر رد کرد و موجی از احساسات ملی گرایانه را در این منطقه شمال اسپانیا به راه انداخت ماس خواستار برگزاری انتخاباتی شد که احتمالا به منزله یک همه پرسی نیابتی درباره استقلال کاتالان خواهد بود.این تلاطم سیاسی در درون اسپانیا زمانی به وجود آمده است که نشانه‌ها حاکی است یک گروه تحت رهبری آلمان از کشورهای منطقه یورو می‌کوشد موافقت نامه ماه ژوئن را که بر اساس آن قرار بود دهها میلیارد یورو برای کمک به بانک‌های بدهکار به اسپانیا اختصاص یابد به عقب بکشد.در همین حال ، در حالی که مناطق خودمختار اسپانیا برای پرداخت هزینه‌های خدمات عمومی و تامین منابع مالی بدهی‌ها به سختی تقلا می‌کنند ، پس از کاتالونیا و والنسیا منطقه اندولسیا که پرجمعیت ترین منطقه اسپانیاست نیز به اشاره اعلام کرده است که متقاضی ۴٫۹ میلیارد یورو از کمک مالی دولت مرکزی خواهد شد. کاتالونیا که حدود یک پنجم از تولید ناخالص داخلی اسپانیا را تامین می‌کند بدهکارترین منطقه اسپانیاست و مجبور شده است برنامه ریاضتی پرنوسانی را در پیش بگیرد و ۵ میلیارد یورو اعتبار از دولت مرکزی برای بازپرداخت اوراق قرضه خود که سررسید آنها فرا رسیده است درخواست کمک بکند.دو هفته قبل دستکم ۶۰۰ هزار تظاهرکننده طرفدار استقلال در خیابانهای بارسلونا راهپیمایی کردند و نظرسنجی‌ها نیز حاکی است مردم منطقه کاتالونیا از استقلال از اسپانیا حمایت می‌کنند و این حمایت از زمان شروع بحران اقتصادی افزایش یافته است.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.