شکوفایی و خلاقیت کودکان در “گل آموز” + تصاویر

شکوفایی کردن خلاقیت و پویایی کودکان یکی از محوریت های اصلی در تولید برنامه “گل آموز” است.

آزیتا محمود پور، کارشناس اختلالات یادگیری و روش های تقویت حافظه کودکان در گفتگو با خبرنگار رادیو وتلویزیون باشگاه خبرنگاران در خصوص ارزیابی خود از برنامه های کودک سیما، گفت: باید در درجه اول کودک از تماشای آن لذت ببرد که اکثر برنامه های کودک تمرکز خود را روی این موضوع گذاشته اند.

وی اظهار داشت: در کنار وجه سرگرمی سازی باید یکسری از آموزش ها را نیز به این گروه سنی در قالب های مختلف ارائه داد که منظور از آموزش تنها آموزش های مستقیم نیست و یکسری از آموزش های غیر مستقیم توانایی تاثیر بر روی افزایش مهارت های فردی واجتماعی کودکان را دارد.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر کل برنامه ها بر وجه سرگرمی سازی کودکان تمرکز بیشتری دارند در حالیکه در بین کودکان برخی از مشکلات حوزه یادگیری نظیر حافظه، دقت، تمرکز سرعت عمل، درک بینایی و شنوایی ومهارت به شدت دیده می شود و رسانه ملی توانایی ایفای نقش بسزایی را در این زمینه دارد.

این کارشناس کودک بیان کرد: به طور تقریبی در تمامی برنامه های کودک مسائل آموزشی وجود دارد اما برنامه “گل آموز” شاید تنها برنامه کودک سیما است که کودکان در آن از حالت منفعل خارج شده و مشارکت پویایی در برنامه دارند و به عنوان یک تشویق گر صرف در برنامه حضور ندارند.
وی تصریح کرد: در سایر برنامه ها میزان شادی بیشتری را شاهد هستیم اما کودکان کمترین میزان فعالیت را دارند و در واقع در برنامه نقش ایستایی دارند در حالیکه “گل آموز” فضای شاد سایر برنامه ها را ندارد و اما مشارکت بچه ها در برنامه بیشتر است و حتی اجرای بسیاری از آیتم ها را به عهده خود آن ها گذاشته است.

کارشناس اختلالات یادگیری و روش های تقویت حافظه کودکان همچنین با اشاره به اینکه وجود شخصیت های عروسکی در انتقال بهتر مفاهیم آموزشی به کودکان بسیار موثر است، گفت: در برنامه “گل آموز” نیز در شخصیت عروسکی به نام های “مویز” و “نارنجی” حضور دارند که هدف از طراحی آن ها بیان مشکلاتی بوده که امکان به وجود آمدن آن برای بچه ها است و این عروسک ها به بچه ها باقرار دادن آنان در چنین موقعیتی رفتار صحیح را آموزش می دهند.

عضو اتاق فکر برنامه “گل آموز” با اشاره به طراحی برخی از بازیها در این برنامه برایش افزایش مهارت های فکری و فردی کودکان؛ گفت: یکسری از بازیهای خاص را در بخش پایانی برنامه گنجانده ایم که تمامی آیتم های آموزشی در آن ها لحاظ شده که البته احساس می کنیم باید یکسری از بازی های جدید را خودمان طراحی کنیم و تا با به روز بودن بچه ها نیز از لحاظ قدرت فکری رشد کنند.

محمود پور پیرامون آیتم های جدید برنامه “گل آموز” جهت افزایش مهارت های آموزشی کودکان، گفت: در سری جدید به آیتم های نظیر شناخت حیوانات، میز ادبیات، راهبردهای حل مساله و طراحی کاردستی توسط بچه ها در خانه در نظر گرفته شده که همگی آن ها در راستای افزایش خلاقیت و مهارت های فردی و اجتماعی کودکان است.
وی خاطر نشان کرد: تماشای “گل آموز” برای گروه سنی کودکان به این دلیل جذاب است که بچه ها در سراسر کشور فرصتهای آموزشی برابری ندارند و این برنامه توانسته فرصت های برابر آموزش را به کودکان هدیه کند./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.