شله‌زرد غذای سنتی نشاط آور/ سحری شله زرد نخورید

فروردین ۱۴۰۳

شله زرد به عنوان یک دسر سنتی ایرانی معمولاً در ماه رمضان بر سر سفره‌ها به چشم می‌خورد ولی نباید فراموش کرد که لعاب برنج و گلاب موجود در شله‌زرد یبوست‌زاست و خوردن آن برای وعده سحری پیشنهاد نمی‌شود.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، شیوا فرجی متخصص تغذیه در مورد خواص شله‌زرد به عنوان یک دسر سنتی ایرانی بر سر سفره‌های ایرانی گفت: شله‌زرد حاوی ترکیباتی از قبیل برنج سفید، زعفران، دارچین، گلاب، شکر و کره است که هر یک به نسبت استفاده در تهیه این غذای ایرانی می‌تواند مضرات و یا خواص خود را داشته باشد.

وی ادامه داد: معمولاً قبل از پختن شله‌زرد برنج را خیسانده و بعد از آن به مدت طولانی می‌پزیم که این امر سبب از بین رفتن بخش بسیاری از ویتامین‌های موجود در این غله از جمله ویتامین B می گردد ولی در عین حال منبع خوبی برای تامین کربوهیدرات مورد نیاز بدن است.

فرجی در مورد خواص گلاب موجود در شله‌زرد نیز گفت: گلاب جزء عرقیات خاص ایرانی است که خاصیت نشاط‌آوری دارد که استنشاق بوی آن سبب افزایش فشار خون می‌شود. که این حالت هنگام افطار برای روزه‌دار مفید است.

این متخصص تغذیه هل را به نوعی اکسپکتورانت طبیعی عنوان کرد که خاصیت ضد عفونی‌کننده و ضد خفگی دارد.

وی گفت: زعفران یکی دیگر از موادی است که به عنوان طعم‌دهنده در شله‌زرد استفاده می‌شود اما نباید فراموش کرد که زعفران خاصیت آرامش‌بخشی و نشاط‌آوری آن اثبات شده به شرط آنکه بیش از حد مجاز یعنی نهایتاً سه گرم در روز مصرف نشود. البته این مقدار برای زنان باردار نهایتا یک گرم پیشنهاد می‌شود چرا که مصرف بسیار زعفران منجر به سقط جنین در زنان باردار و خونریزی لثه می‌شود.

عضو انجمن تغذیه ایران استفاده از دارچین در شله‌زرد را برای کنترل قند خون بسیار مفید دانست و گفت: تحقیقات نشان داده که علاوه بر این دارچین سطح چربی خون به ویژه تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد و برای ثابت نگه‌داشتن وزن بسیار مفید است.

فرجی خاطر نشان کرد: شکر یکی از مواد اصلی موجود در شله‌زرد است که معمولاً خانواده‌ها به مقدار بسیاری از آن در شله‌زرد می‌ریزند در حالی که به ازای هر یک گرم شکر چهارکیلو کالری باید در نظر گرفت و خوردن بسیار شله‌زرد را به اشخاص دیابتی و آنهایی که تنگی عروق قلب دارند پیشنهاد نمی‌کنیم.

وی همچنین در مورد کره موجود در شله‌زرد گفت: به سبب عطر و بوی کره حیوانی معمولاً اشخاص ترجیح می‌دهند تا به مقدار بسیاری از این ماده در شله‌زرد استفاده کنند در حالی که کره حاوی میزان بالایی کلسترول بوده و برای مبتلایان به چربی خون اصلا مناسب نیست ولی در عین حال حاوی ویتامین A و D است.

فرجی بهترین زمان مصرف شله زرد را در ماه مبارک رمضان وعده افطاری عنوان کرد و گفت: به سبب وجود لعاب برنج و گلاب در شله‌زرد این ماده غذایی یبوست‌زا است و برای وعده سحری خوردن آن را پیشنهاد نمی‌کنیم. شله زرد برای کودکان روزه‌دار به شرط آنکه مانع خوردن غذای اصلی نشود مفید است چرا که به ازای هر یک لیوان شله‌زرد ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوکالری برای بدن تأمین می‌شود.

وی در مورد نگهداری و زمان مصرف شله زرد هم گفت: پس از چند ساعت از پخت شله زرد و نگهداری در یخچال این ماده غذایی آب می‌اندازد و بعضی آن را نشانه فاسد شدن شله‌زرد می‌دانند در حالی که به سبب وجود شکر این ماده غذایی ۲ تا ۵روز پس از پخت به راحتی قابل استفاده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.