شناسایی ژن‌های مسوول افزایش خطر بیماری کلیوی ناشی از دیابت با مشارکت محقق ایرانی

شناسایی ژن‌های مسوول افزایش خطر بیماری کلیوی ناشی از دیابت با مشارکت محقق ایرانی

یک تیم بین المللی از پژوهشگران با همکاری دکتر «محسن حسینی»، محقق ایرانی موفق به شناسایی ژن های مسوول افزایش خطر بیماری کلیوی ناشی از دیابت شدند.

به گزارش دریچه خبر ، بیماری‌های کلیوی یکی از عوارض شایع و جدی ناشی از دیابت محسوب می‌شود که حدود یک سوم بیماران دیابتی را درگیر کرده و خطر حملات قلبی و مغزی را نیز افزایش می دهد.

بیماری کلیوی ناشی از دیابت یکی از علل اصلی نارسایی کلیه منجر به دیالیز یا پیوند کلیه محسوب می شود، اما تا پیش از این پژوهش علت بروز این بیماری کشف نشده بود.

یک تیم بین المللی از پژوهشگران به سرپرستی محققانی از دانشگاه های هاروارد، هلسینکی، کوئین بلفاست و کالج دانشگاهی دوبلین موفق به شناسایی دو ژن مسوول افزایش خطر بیماری کلیوی ناشی از دیابت شده اند.

در بزرگترین مطالعه در نوع خود، چهار هزار و ۷۵۰ بیمار کلیوی ناشی از دیابت و هفت هزار بیمار دیابتی بدون مشکل کلیوی مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان بیش از دو میلیون نشانگر DNA هر فرد را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و دریافتند که تغییرات مرتبط با دو ژن AFF3‌ و ERBB4‌ خطر مشکلات کلیوی را در بیماران دیابتی افزایش می دهد.

پروفسور «پیتر ماکسول» از محققان دانشگاه کوئین و یکی از پژوهشگران اصلی این مطالعه تأکید می کند: داروهای موجود قادر به درمان نارسایی کلیه نیستند، اما می توانند سرعت گسترش بیماری را کاهش دهند؛ شناخت بیماران پر خطر و در معرض ابتلا به مشکلات کلیوی می‌تواند به مدیریت موثر دیابت در بیماران منجر شود.

به گفته پروفسور «کاترین گادسان»، سرپرست تیم تحقیقاتی کالج دانشگاهی دوبلین (UCD)، نتایج یافته جدید می تواند به توسعه روش های درمانی جدید، موثر و مقرون به صرفه منجر شود.

ویلفرد ویلیام، نینا ساندهلم، تامارا ایزاکووا، الیزابت سوآن، کامرون پالمر، دانیل گوردین، محسن حسینی، ماریا موتا، آنا ماسترونی،‌ سامی حجاجی، فینیان مارتین، دانیل میلر، هوآتنگ هوآنگ و ماتیاس کرتسلر در این مطالعه حضور داشته اند.

نتایج یافته جدید محققان در مجله PLoS Genetics منتشر شده است.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.