شهاب سنگ ها وجود آب گرم بر روی مریخ را آشکار کردند

۲۸ آبان ،

شکستگی های اطراف دهانه های مریخ احتمالا محلی قابل سکونت برای زندگی میکروبی بوده است

به گزارش تفسیری خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران؛ تخقیقات جدید در دانشگاه لستر شواهدی از آب در مریخ را نشان می دهد.این آب به اندازه کافی گرم بوده تا بتواند شرایط حیات را بر روی مریخ فراهم کند.

در این مطالعه مشخص شد که دمای آب در سیاره سرخ در حدود ۵۰ تا ۱۵۰ درجه سانتیگراد بوده است. در این دما میکروب هایی خاص که در دمای بالا می توانند زندگی کنند وجود دارند. مشابه این میکروبها در زمین هم وجود دارد. به عنوان مثال در چشمه های آب گرم آتشفشانی در پارک یلوستون.

این نتایج با بررسی دقیق شهاب سنگ های مریخ با استفاده از میکروسکوپ های دقیق و شبیه سازی های رایانه ای دانشگاه لستر بدست آمده است.

به گفته دکتر جان پل در مرکز تحقیقات دانشگاه لیستر مریخ نوردهای روح و فرصت و ماموریت جدید ناسا،‌ یعنی کنجکاوی بر روی سنگ های مریخ آزمایشات زیادی انجام داده اند. از نتایج این آزمایشات می توان به مقدار آب و حتی درجه حرارت آب مریخ پی برد.

دانشمندان شهاب سنگ های مریخ را در سه دسته shergottites، nakhlites، chassignites طبقه بندی کرده اند. گونه nakhlites این احتمال را برای وجود آب گرم بر روی مریخ بیشتر می کند. در مجموع ۸ نوع nakhlites مریخی شناخته شده است. تفاوتهای مهم بین آنها ترکیب شیمیایی یا به عبارتی تفاوت کانی شناسی آنها است.

دکتر پل همچنین افزود بررسی کانی شناسی به ما می گوید در قبل مریخ فشار دی اکسید کربن بالا بوده است. با داشتن این اطلاعات و استفاده ازشبیه سازی های رایانه ای می توان شرایط آب و هوایی قبل مریخ را بازسازی کرد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.