شهریه دانشگاه UPM مالزی دو برابر شد

۰۶م آذر ،

شهریه دانشجویانی که برای اولین بار در نیمسال تحصیلی سال ۲۰۱۲ – ۲۰۲۲ ثبت نام می کنند به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» ایسنا، دانشگاه UPM مالزی در حال حاضر یکی از دانشگاه‌های دولتی برجسته کشور مالزی است و بیشترین تعداد دانشجوی ایرانی در حال حاضر در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند. این دانشگاه توانسته است طی سالهای اخیر به طور چشمگیری اعتبار خود را با تمرکز بر انتشار یافتن مقاله، پژوهش و جذب دانشجویان خارجی در بین دانشگاه‌های جهان افزایش دهد و البته سهم دانشجویان ایرانی در تولید علم دراین دانشگاه قابل توجه است، به طوری که فقط دراین دانشگاه دانشجویان ایرانی توانسته‌اند ۲۵۴۰ مقاله در نشریات علمی منتشر کنند.

اما دانشگاه UPM مالزی برای پذیرش دانشجو در ترم تازه شهریه‌های خود را به شدت افزایش داده است. این دانشگاه شهریه دانشجویان ورودی تازه را برای رشته‌های پزشکی ۲٫۵۷ و رشته‌های علوم ۲٫۲۹ و رشته‌های علوم اجتماعی را ۱٫۹۸ برابر نسبت به ترم قبل افزایش داده است و همچنین افزایش چشمگیر قیمت‌ها در اجاره خوابگاه‌ها و آپارتمان‌ها مشهود است.

به نظر می رسد این دانشگاه نیز علاوه بر سایر شاخص‌های توسعه‌ای خود توجه ویژه‌ای به درآمدزایی از طریق دانشجویان با افزایش شهریه و اجاره بهاء و جذب دانشجویان تازه دارد و البته این در حالیست که شرایط اعطای بورسیه و کمک هزینه به دانشجویان سخت تر شده و میزان خدمات و امکانات ارائه شده به دانشجویان افزایش پیدا نکرده است و در بعضی از موارد همچون سرویس‌های حمل و نقل دانشگاهی نیز کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، یکی از سیاست‌های کلان آموزش عالی کشور مالزی مبنی بر جذب دو درصد از سهم کل بازار دانشجویان مقاطع تکمیلی در کل دنیاست و به نظر می رسد اشخاصی که قصد ادامه تحصیل در کشور مالزی را دارند می بایستی در برنامه خود تجدید نظر جدی کنند و البته این موضوع می تواند فرصتی جهت تسریع بازگشت دانشجویان به دانشگاه‌های داخل کشور و بالاخص تدابیری خاص جهت بازگشت دانشجویان دکتری و استفاده از دستاوردهای این دانشجویان و توسعه ظرفیت تحصیلات تکمیلی باشد، چرا که به نظر می‌رسد ادامه روند موجود افزایش هزینه‌ها و فضای ناامنی و نگرانی از بابت هزینه‌ها، دانشجویان فعلی مشغول به تحصیل در این کشور را با چالش‌های جدی مواجه کرده است که این چالش‌ها به شکل های متفاوتی در این روزها نمایان می گردد و بدون شک بر کیفیت تحصیل دانشجویان ایرانی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.