شهریه مهدهای کودک از ۴۰تا ۲۶۰هزار تومان

آموزش > عمومی– شهریه‌ مهدهای کودک به‌طور میانگین ۱۷درصد افزایش یافت.محمدنفریه، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، با اعلام این خبر گفت: حداکثر میزان افزایش شهریه ۲۲٫۵درصد و کمترین میزان آن پنج درصد بوده است که به‌طور میانگین افزایش شهریه‌ مهدهای کودک ۱۷درصد بوده است.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان بهزیستی، نفریه اعلام کرده که: بالاترین رقم شهریه به میزان ۲۶۰هزار تومان برای گروه سنی شیرخوار مربوط به شمیرانات و کمترین رقم آن ۴۰تا ۵۰هزار تومان برای گروه سنی نوباوه و نوپا مربوط به استان‌های ایلام، هرمزگان، آذربایجان‌شرقی و غربی است، ضمن اینکه افزایش شهریه‌های عمده مربوط به استان‌هایی است که افزایش شهریه آنها در سال گذشته ناچیز بوده است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: تمامی مهدهای کودک می‌توانند از حداکثر چهار کلاس فوق‌برنامه استفاده کنند و برای تمامی این کلاس‌ها شهریه تنها ۲۰درصد افزایش می‌یابد. او با تفکیک مهدهای کودک به انواع تمام‌وقت، نیمه‌وقت، پاره‌وقت، روزانه، شبانه و شبانه‌روزی عنوان کرد: شهریه مهدها بسته به انواع آن و گروه سنی کودکان اعم از شیرخوار، نوباوه ونوپا متفاوت خواهد بود.

نفریه همچنین اعلام بموقع شهریه‌ها را ابزاری مؤثر برای کنترل دانست و گفت: برای نخستین‌بار شهریه مهدهای کودک به تفکیک استان و انواع مهدکودک روی سامانه سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد تا والدین با مراجعه به این سامانه بتوانند از میزان دقیق شهریه کودکانشان مطلع شوند و درصورت تخلف مهدکودک در دریافت شهریه می‌توانند به اداره بهزیستی شهرشان اطلاع دهند و این امر اهرم نظارت را قوی‌تر از پیش می‌کند. او با اشاره به ماده ۲۶قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و قانون تشکیل سازمان بهزیستی عنوان کرد:

به موجب این قانون تعیین شهریه و صدور پروانه تأسیس مهدهای کودک از وظایف سازمان بهزیستی است و چندسالی است این امر با هماهنگی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان محقق می‌شود. معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه با توضیح روند تعیین شهریه مهدهای کودک گفت: چندسالی است شهریه مهدهای کودک به‌صورت استانی و با تشکیل کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان بهزیستی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و کانون عالی همیاری مهدهای کودک به‌عنوان نماینده صنف مهدکودک‌داران تعیین می‌شود که بدین ترتیب روند تعیین به عدالت نزدیک‌تر می‌شود. شهریه‌های تعیین شده در ادامه به تأیید رئیس سازمان بهزیستی رسیده و به استان‌ها ابلاغ و در هفته جاری اجرایی می‌شود.

ثابت ماندن شهریه

خرداد‌ماه سازمان بهزیستی اعلام کرده بود که چنانچه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا نشود شهریه‌ مهدهای کودک کشور ثابت مانده و افزایش نخواهند داشت، اما ۱۰روز پیش معاون اجتماعی این سازمان اعلام کرد که نرخ جدید شهریه‌ها اعلام می‌شود. در حال حاضر ۵۱هزار و ۷۰۰مهدکودک در سراسر کشور زیرنظر سازمان بهزیستی به آموزش و نگهداری ۶۵۰هزار کودک زیر هفت سال اقدام می‌کنند و تنها ۱۰درصد از کودکان زیر هفت سال کشور از آموزش مهد کودک برخوردار هستند.

لغو تفاهمنامه

وزارت آموزش و پرورش با لغو تفاهمنامه‌ای که با سازمان بهزیستی داشت تنها مدارس غیردولتی را مجاز به دایر کردن پیش دبستانی کرده است. معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با تأیید این خبر گفت:‌آموزش و پرورش در این بخشنامه تمام تفاهمنامه‌های اخیرش با سازمان بهزیستی را ملغی اعلام کرده و پیش‌دبستانی را مقطعی یکساله مربوط به گروه سنی پنج سال دانسته و تنها مدارس غیردولتی را مجاز به دایرکردن این دوره‌ها دانسته است.

در این تفاهمنامه آمده بود که، سازمان بهزیستی اطلاعات مربوط به مهد‌های کودک که اقدام به پذیرش کودکان پیش‌دبستانی کرده‌اند را به آموزش و پرورش اعلام کند تا اطلاع‌رسانی لازم جهت تطبیق خود با شرایط قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی صورت پذیرد. مؤسسان مهد‌های کودک که کلاس پیش‌دبستانی دایر کرده‌‌اند موظف به استفاده از برنامه‌های آموزشی درسی مصوب سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش هستند. با لغو این تفاهمنامه عملا مهدهای کودک از ایجاد کلاس‌های پیش‌دبستانی منع شده‌‌اند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.