شهید مطهری به شکوفایی خلاقیت های دانش آموزان تاکید داشت

‘محمد کوکب’ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: این استاد گرانقدر در ابتدای کتاب ‘تعلیم و تربیت در اسلام’ به نقش معلم در نظام آموزش و پرورش پرداخته و معتقد بوده است که معلم نباید یک سلسله محفوظات را در ذهن دانش آموز و دانشجو القا کند.

وی اظهار داشت: شهید مطهری در این کتاب بیان کرده که معلمان نباید ذهن دانش آموز را به مثابه یک انبار در نظر بگیرند و محفوظات و فرمول ها وارد ذهن او کنند.

قائم مقام انتشارات صدرا خاطر نشان کرد وقتی استاد شهید مطهری در دانشکده الهیات دانشگاه تهران تدریس می کرد نیز سعی می کرد دانشجویانی اهل تفکر و اندیشه، خلاق و نوآور تربیت کند.

کوکب یادآور شد دانشجویان وی می گویند که استاد به دانشجویانی که در امتحان صرفا براساس حفظ کردن، بهترین ورقه را ارایه می کردند نمره بالایی نمی داد و بیشتر به پاسخ هایی که براساس استدلال، تفکر و اندیشه بود توجه داشت.

وی با بیان اینکه شهید مطهری نیز به همین روش تحصیل کرده بود، تصریح کرد بنابراین خلاقیت ها و استعدادهای وی شکوفا شد و نقد های علمی استاد شهید مطهری نسبت به آثار دیگران نیز ناشی از همین روش است.

** استقبال فوق العاده دانش آموزان و دانشجویان از آثار شهید مطهری

قائم مقام انتشارات صدرا استقبال نسل جوان به ویژه دانش آموزان و دانشجویان از آثار شهید مطهری را فوق العاده عنوان کرد و افزود: کتاب های استاد مطهری متنوع و در دو بخش تخصصی و عمومی است.

کوکب با بیان اینکه کتاب های بخش تخصصی عمدتا فلسفی است، گفت: کتاب های ‘نظام حقوق زن در اسلام’ و ‘مساله ربا و بانک’ فقهی است و این مسایل را به لحاظ فقهی بررسی کرده است.

وی در مورد کتاب های بخش عمومی نیز افزود: این کتاب ها عمدتا مشتمل بر سخنرانی های شهید مطهری است که بعد از شهادت وی تنظیم و چاپ شده است.

قائم مقام انتشارات صدرا ادامه داد: در زمان حیات استاد شهید مطهری ۱۵ تا ۱۶ کتاب وی به چاپ رسید که این آثار به قلم استاد بوده است.

کوکب تاکید کرد استاد مطهری بیشتر سعی می کرد که نیازهای نسل جوان و جامعه آن زمان را در سخنرانی ها پاسخ دهد که بعدها در قالب کتاب هایی چون ’۲۰ گفتار’ و ’۱۰ گفتار’ به چاپ رسیده است.

۱۲ اردیبهشت همزمان با سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری به عنوان روز معلم نامگذاری شده است.

اجتمام ** ۱۷۸۸ **۱۵۶۹**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۳۹۴۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.