شورش در برخی شهرهای افغانستان علیه طالبان

شورش علیه طالبان و درگیری داخلی بین اعضای این گروه افغانستان را وارد بک بحران جدید کرده است.

شورش در برخی شهرهای افغانستان علیه طالبان

به گزارش ممتاز نیوز، ایندپندنت نوشت: در پی شورش طالبان ازبک‌تبار در میمنه، شماری از فرماندهان پشتون‌تبار و غیربومی طالبان این شهر را ترک کردند

بعدازظهر پنجشنبه، ۲۳ دی، پس از بازداشت مولوی مخدوم عالم ربانی، یکی از فرماندهان ازبک‌تبار طالبان در فاریاب، صدها تن از هواداران او از جمله مردم محلی میمنه در مرکز فاریاب تجمع کردند و آزادی او را خواستار شدند. مولوی مخدوم عالم ربانی به دستور ملا فاضل مظلوم، معاون وزیر دفاع طالبان، بازداشت شده است و یک منبع آگاه در میمنه به ایندیپندنت فارسی گفت که مولوی مخدوم عالم ربانی به عضویت در گروه داعش خراسان، همکاری برای فرار یک فرمانده ضدطالبان به نام نظام‌الدین قیصاری به ایران و ربودن یک کودک ۱۰ ساله به قصد اخاذی از خانواده‌اش متهم شده است.

در همین حال، شماری دیگر از منابع محلی می‌گویند که اتهام‌های وارده شده به مخدوم عالم صرفا برای کنار گذاشتن او از قدرت در فاریاب است و بازداشت او در واقع آغاز حذف ازبک‌ها از ساختار نظامی و سیاسی طالبان است.

 طالبان از درون فرو می‌پاشد

بی‌بی‌سی هم نوشت: در یک هفته گذشته، دست‌کم چهار مورد درگیری نظامی میان فرماندهان طالبان در استان‌های فاریاب، بدخشان، بامیان و بلخ رخ داد

قبل از ظهر پنجشنبه ۲۳ دی‌ماه، نیروهای بدری که متشکل از افراد انتحاری شبکه حقانی است، مخدوم عالم ربانی، فرمانده ارشد ازبک‌تبار طالبان، را در شهر میمنه استان فاریاب بازداشت کردند.

مخدوم عالم در ۲۰ سال گذشته نقش برجسته‌ای در جنگ علیه دولت پیشین افغانستان و نیروهای خارجی در فاریاب داشت و پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، معاون استاندار سرپل شد. او سال‌ها فرمانده عمومی طالبان در فاریاب بود و نقش مهمی در پیشروی این گروه به سمت شهرهای شمالی به‌ویژه فاریاب، جوزجان و سرپل داشت.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.