شوشتری : طرح جامع رنگ در منظر شهری تدوین شد

خبرگزاری آریا-سازمان زیباسازی شهر تهران به منظور ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بصری در سطح شهر تهران، طرح جامع رنگ در منظر شهری را تدوین کرد.
به گزارش آریا،سید محمد جواد شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اعلام این خبر گفت: طرح جامع رنگ در منظر شهری یکی از پروژه های مهم مطالعاتی سازمان زیباسازی است که با همکاری اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر و متخصصان عرصه هنرهای شهری تدوین شده است.
او با بیان اینکه به منظور کاربردی کردن این طرح، مجموعه سه جلدی در این زمینه تدوین شده است،‌ ادامه داد: آماده سازی سطوح برای رنگ آمیزی، انتخاب رنگ و اعمال آن بر سطح عناصر شهری، موضوعاتی است که در این مجموعه مشخص شده است.
دکتر شوشتری با تاکید بر اهمیت مقوله رنگ آمیزی مبلمان و عناصر شهری در یکپارچگی و زیبایی بصری شهر، گفت: سازمان زیباسازی شهر تهران بعد از برگزاری سلسله جلسات تخصصی با کارشناسان و مدیران ارشد شهری، فهرستی کامل از نمونه رنگهای استاندارد به تفکیک هر یک از عناصر مبلمان شهری را برای مناطق مختلف شهرداری تهیه کرده است.
به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، در کتاب “راهنمای رنگ آمیزی مبلمان شهری” که در اختیار مناطق ۲۲گانه شهرداری قرار گرفته است، کاربرگ هایی کاربردی و گویا پیش بینی شده که در آن نحوه رنگ آمیزی هر یک از عناصر مانند جداول، نشیمن گاه ها، سطل های زباله، پلهای عابرپیاده و سواره رو، باجه های فروش بلیط و .. مشخص شده است.
دکتر شوشتری با بیان اینکه در این کتاب، پیشنهادات متنوعی برای رنگ آمیزی مبلمان شهری بر اساس سیستم جهانی رنگی رال (Ral ) به مناطق داده شده است،  ادامه داد: به مناطق شهرداری توصیه شده از رنگ¬هایی استفاده کنند که با بافت محیطی بیشترین هماهنگی و تطابق را داشته باشند تا ضمن حفظ زیبایی محیط و آرامش روحی شهروندان، به آرام سازی فضای شهری نیز کمک کنند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه رنگها زبان احساسات شهروندان یک شهر به حساب می آیند، افزود: با استفاده از رنگ می توان زندگی شهری را زنده کرد، در حقیقت رنگها از ارکان مهم بیان هویت و خوانایی شهرها به شمار می‌روند و نباید آنها را نایده گرفت.
او با اشاره به اینکه تا به حال در شهر تهران کمتر از عامل رنگ برای ایجاد حس زندگی و هویت بخشی استفاده شده است، گفت: تهیه طرح جامع رنگ در منظر شهری، دستورالعمل علمی و کارشناسی در اختیار سازمان زیباسازی قرار داده است.
به گفته دکتر شوشتری، سازمان زیباسازی با استفاده از  این دستورالعمل که توسط اساتید دانشگاه تهیه شده، می تواند به باززنده سازی فضاهای شهری با استفاده از رنگ های مناسب بپردازد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.