شیوه «جدید» تک نرخی شدن ارز!

۱۹فروردین۱۳،

شیوه «جدید» تک نرخی شدن ارز! | چاپ |
دوشنبه ۱۹ فروردین ساعت ۱۳:۱۰

بینا- به نقل از غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد دولت در خصوص نرخ ارز در سال ۹۲ تک نرخی شدن آن است که میزان آن می بایست نزدیک به ارز مرکز مبادلات تعیین شود.
به گزارش بینا، مصباحی مقدم در خصوص ارز مرجع تخصیصی به دو اولویت اول کالایی گفت: «دولت پیشنهاد داد، ارز مرجع ۱۲۲۶ تومان کالاهای اساسی و دارو به صورت تک نرخی محاسبه و مابه‌التفاوت ارز تک نرخی و مرجع به شکل یارانه به این کالاهای اساسی اختصاص داده شود.»
به نظر می رسد که راهکار جدید تفاوتی با سیاست قبل دولت نداشته باشد و علاوه بر آن سبب مشکلات دیگری نیز بشود.
دکتر مهدی تقوی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «واریز مابه التفاوت ارز مرجع و مبادلاتی به حساب واردکنندگان دارو و کالای اساسی بجای تخصیص ارز مرجع به این اولویت ها هیچ تفاوتی با قبل ندارد.»
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: «در این روش واردگنندگان ابتدا می بایست ارز را به قیمت مبادلاتی خریداری کنند و پس از آن مابه التفاوت آن را از دولت به صورت یارانه دریافت کنند. علاوه بر این که این موضوع می تواند نقدینگی وارد کنندگان را تحت تاثیر قرار دهد تاخیر به وجود آمده در این روند می تواند سبب افزایش قیمت دارو و کالاهای اساسی شود.»
وی تاکید کرد: « در این شرایط نقدینگی واردکنندگان به دلیل تفاوت قیمت ارز مرجع و مبادلاتی با کمبود مواجه می شود و یا مجبور می شوند که سرمایگذاری خود نزد بانک را بیرون بکشند که سبب از دست دادن بخشی از بهره خود می شوند. این مشکل در صورتی که اخلالی در پرداخت یارانه مابه التفاوتی به وجود آید دو چندان خواهد شد.»
تقوی تصریح کرد: «به لحاظ روانی هم وقتی واردکنندگان دارو و کالاهای اساسی با ارز مبادلاتی اقدام به واردات می کند بر قیمت کالا های وارداتی تاثیر می گذارد چرا که در این شرایط بهره واردکنندگان تحت تاثیر قرار می گیرد. این موضوع می تواند به خصوص در حوزه درمان سبب بروز مشکلاتی شود.»
دکتر تقوی در پاسخ به این سوال که آیا این روش زمینه رانت و فساد را افزایش می دهد یا نه گفت: «این امکان وجود دارد که به برخی از واردکنندگان به دلیلی ناهماهنگی یارانه مابه‌التفاوت ارز مرجع و مبادلاتی دیر یا اصلا پرداخت نشود. اما این راهکار زمینه رانت جدید را فراهم نمی کند.»
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا دولت به طور واقعی اقدام به تک نرخی کردن ارز نمی کند گفت: «کاهش درآمد های ارزی در یک سال اخیر سبب شده است که دولت اقدام به اولویت بندی کالاها در خصوص تخصیص ارز کند. در شرایطی که دولت با کمبود ارز مواجه است تک نرخی شدن ارز فشار زیادی به جامعه وارد می کند و به همین دلیل امکان تک نرخی شدن ارز در شرایط کنونی وجود ندارد.»

 


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.