شکست اجلاس بین المللی ژنو درباره سوریه؛ وزیر خارجه روسیه نشست را ترک کرد

خبرگزاری آریا-سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نشست ژنو را ترک کرد.
 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بدون این که در دور دوم مذاکرات ژنو شرکت کند این شهر را ترک کرد.
 
این گزارش در حالی است که وزیر امور خارجه انگلیس در نشست ژنو خواستار اقدام شورای امنیت علیه سوریه شد.
وزیر امور خارجه انگلیس امروز (شنبه) در نشست ژنو از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا تهیه پیش‌نویس قطعنامه علیه سوریه را طی روزهای آتی آغاز و علیه دولت دمشق تحریم اعمال کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در سخنرانی خود در نشست ژنو مدعی شد: بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و دستیاران نزدیکش نمی‌توانند تغییرات ایجاد کنند.
وی در ادامه افزود: پذیرفتن مسئولیت جرائم ارتکاب یافته باید بخشی از فرآیند تغییرات باشد.
وزیر امور خارجه انگلیس اظهار داشت: اقدام‌هایی که ما امروز در راستای آن توافق کردیم، مورد موافقت سرگئی لاوروف، همتای روسی من نبود. این اقدام‌ها ایجاب می‌کند که شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تهیه بخش هفتم قطعنامه (علیه سوریه) اقدام کند.
اوزیر امور خارجه انگلیس در آستانه نشست ژنو از توافق انتقال قدرت در سوریه به دلیل مخالفت روسیه وچین با این موضوع ابراز تردید کرده بود.
 ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس روز شنبه در جمع خبرنگاران در ژنو گفته بود مطمئن نیست قدرت های دنیا بتوانند به توافق انتقال قدرت سوریه با هدف متوقف نمودن نا آرامی ها در این کشور برسند.
این مقام انگلیس اظهارات خود را به دلیل مخالف بودن دو کشور روسیه و چین با این تصمیم عنوان کرده بود و گفته بود ما هنوز با روسیه و چین درباره این موضوع به توافق نرسیده ایم.
این مقام انگلیسی تأکید کرد این موضوع بسیار مشکل باقی می ماند و از امکان پذیر بودن آن ابراز تردید کرد.

پیش از این نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه درباره شکست نشست ژنو و تشدید اقدامات خشونت بار در سوریه هشدار داده بود
کوفی عنان ، امروز در گفت و گو با روزنامه سوئیسی ” لوتان” گفته بود : درصورتی که همه شرکت کنندگان درنشست ژنو آماده تحرک با توجه به شرایط حاکم درسوریه باشند ، امکان توقف اقدامات خشونت بار در سوریه وجود دارد اما اگر این مذاکرات که برای اولین بار با حضور وزرای خارجه ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل برگزار می شود ، به شکست بیانجامد ، اقدامات خشونت بار در سوریه ادامه می یابد و به نقطه صفر درخصوص بحران سوریه بازخواهیم گشت.
وی تاکید کرده بود : آنچه در سوریه هست ، درگیری میان سوری هاست و آن ها باید خود راه کاری را برای آن پیدا کنند و باور این که آن ها به تنهایی می توانند خشونت ها را متوقف کنند و روند سیاسی واقعی را شروع کنند ، بسیار ساده است.
  وزیر امور خارجه روسیه پیش از آغاز نشست ژنو گفته بود: مذاکرات ژنو شانس خوبی برای پیشرفت در سوریه محسوب می‌شود.
سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه درباره این‌ که مذاکرات ژنو به حصول راه‌حلی برای پایان دادن به ناآرامی‌های چند ماهه در سوریه می‌انجامد، ابراز خوشبینی کرده بود.
وی روز جمعه (۹ تیر) در یک کنفرانس خبری در سنت پترزبورگ تصریح کرده بود: من می‌توانم با اطمینان بگویم که فردا (امروز شنبه ) در ژنو از شانس خوبی برای یافتن یک نقطه نظر مشترک و مسیری رو به جلو در راستای تحریک اجرای طرح کوفی عنان ، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب از سوی هر دو طرف سوری برخورداریم.”
لاوروف این سخنان را پس از دیدار با هیلاری کلینتون، همتای امریکایی خود در سنت پترزبورگ مطرح کرده بود.
 وی با اشاره به این‌ که در رویکرد دولت امریکا درباره چگونگی خاتمه دادن به ناآرامی در سوریه “تغییری مشاهده کرده است” در همین خصوص تصریح کرده بود، کلینتون نیز با این مساله موافق است که فقط خود سوری‌ها می‌توانند درباره ترکیب دولتشان تصمیم گیری کنند.

اجلاس ژنو  امروز شنبه با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو دائم شورای امنیت، عراق، کویت، ترکیه، قطر، “بان کی مون”دبیرکل شورای امنیت و”نبیل العربی”دبیرکل اتحادیه عرب به‌منظور بررسی طرح ارائه شده از سوی “کوفی عنان”فرستاده سازمان ملل در حال برگزاری است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.