شکست حزب مرکل در نتایج اولیه انتخابات آلمان

نتایج اولیه خبر از پیشتازی حزب چپ میانه سوسیال دموکرات با اختلاف بسیار اندک از رقبای محافظه‌کار می‌دهد.

شکست حزب مرکل در نتایج اولیه انتخابات آلمان

به گزارش ممتاز نیوز، آفتاب روز یکشنبه در آلمان در حالی غروب کرد که نتیجه انتخابات مجلس این کشور که امروز برگزار شدند هنوز معلوم نیست. آنگلا مرکل، صدراعظم محافظه‌کار، پس از شانزده سال کنار رفته و هنوز معلوم نیست جانشین او که باشد. طبق اولین نتایج حزب چپ میانه سوسیال دموکرات از حزب راست میانه خانم مرکل (دموکرات مسیحی‌) پیش است اما اختلاف‌شان کم‌تر از آن است که بتوانیم تکلیف آینده را بدانیم. طبق اولین ارقام سوسیال دموکرات‌ها حدود یک درصد بیش‌تر از دموکرات مسیحی‌ها رای آورده‌اند.

نتایج نهایی چندین ساعت دیگر اعلام می‌‌شود.

طبق نظرسنجی‌ای که حدود ساعت ۹ و نیم شب به وقت برلین توسط شبکه تلویزیونی «زد دی اف» منتشر شد اکثریت مردم آلمان (۵۵ درصد) خواهان تشکیل دولت توسط سوسیال دموکرات‌ها هستند و تنها ۳۶ درصد دولتی به رهبری دموکرات مسیحی‌ها می‌خواهند.

شطرنج سیاسی آلمان البته به گونه‌ای است که حزبی که بیشترین آرا را بیاورد لزوما تشکیل‌دهنده دولت نخواهد بود. خانم مرکل در این ۱۶ سال بیشتر در ائتلاف با سایر احزاب دولت تشکیل داده از جمله «ائتلاف‌های وسیع» متعدد با سوسیال دموکرات‌ها که از ۱۶ سال گذشته ۱۲ سال را سر کار بوده‌اند. حالا نیز هر دو حزب اصلی کشور باید به فکر به باشند که آیا دنبال ائتلاف با یکدیگر بروند یا با سایر احزاب بزرگ کشور همچون احزاب چپ، سبز و دموکرات آزاد (لیبرال). اجماعی نانوشته وجود دارد که هیچ یک از دو حزب اصلی سراغ ائتلاف با حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» نخواهند رفت.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.