شینزو آبه: جامعه جهانی باید گروه‌های مخالف سوری را متحد کند

۱۰اردیبهشت،

aawsat-5.jpg

شینزو آبه با بیان اینکه به کشورهای مهم در خاورمیانه سفر خواهد کرد، اعلام داشت که ابقای بشار اسد در قدرت سبب می‌شود که بر سر انتقال قدرت در سوریه مانع ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شینزو آبه، اول وزیر ژاپن در مصاحبه‌ با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، در جریان سفرش به عربستان، امارات و ترکیه به عنوان کشورهای اصلی در منطقه اعلام کرد که با مسئولان این کشورها در خصوص چگونگی همکاری در جهت تحقق ثبات در منطقه بحث و گفت‌وگو می‌کند.

وی در مقام ارزیابی انقلاب‌های مصر، تونس، لیبی و یمن و تشکیل دولت‌های تازه گفت: با وجود مسافت جغرافیایی طولانی که وجود دارد اما ژاپن و جهان عرب از روابط بسیار مستحکمی برخوردار می باشند. خاورمیانه طی سال‌های قبل شاهد تغییرات گسترده‌ای بوده است اما این مساله بر موضع ژاپن تاثیر نمی‌گذارد و ژاپن شریک مخلص کشورهای عرب باقی خواهیم ماند. می‌خواهم در اینجا بر دو مساله تاکید کنم، اول آنکه ثبات در کشورهای عربی به صورت مستقیم بر ثبات جهان تاثیر می‌گذارد و ژاپن با قدرت به حمایت از کشورهای شاهد انقلاب که به دنبال وسیله‌ای برای تحقق ثبات می‌گردند، ادامه می‌دهد. مساله دوم ایجاد شراکت گسترده است.

شینزو آبه در مقام ارزیابی اوضاع خاورمیانه به ویژه سوریه و اراضی اشغالی و فلسطینی گفت: ثبات خاورمیانه ارتباط مستقیمی با ثبات جهان دارد. من در خصوص سوریه دوست دارم که نگرانی شدید خود را نسبت به ضررهای وارد شده به این کشور و مردمش و تاثیر آن بر تمام منطقه اظهار کنم. ژاپن تاکنون برای حمایت از شهروندان سوری و کشورهای همسایه آن ۸۰ میلیون دلار ارائه داده است. ما بر این باوریم که اگر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در قدرت بماند بر روند انتقال قدرت آسان موانعی ایجاد می‌شود.

وی در ادامه افزود: اگر اوضاع بر همین منوال ادامه پیدا کند این هراس نسبت به افزایش تاثیر رادیکال‌ها در دوره بعد از بشار اسد بوجود می‌آید. جامعه بین‌المللی باید در راستای یکپارچه کردن طرف‌های مخالف سوریه متحد شود تا برای این اوضاع یک راه حلی ایجاد کند.

وی در خصوص برقراری صلح در خاورمیانه اظهار کرد: از سرگیری مذاکرات صلح اکنون بیش از هر وقت دیگری لازم و ضروری به نظر می‌رسد، ژاپن سال قبل به موقعیت کشور ناظر غیرعضو فلسطین رای مثبت داد. ژاپن با همکاری با جامعه بین‌المللی تمام تلاش خود را می‌کند تا طرف‌های مربوطه را به از سرگیری مذاکرات با هدف دستیابی به راهکار تشکیل دو کشور دعوت کند. ژاپن از تلاش‌های فلسطین برای تشکیل کشور حمایت می‌کند. حمایت‌های ما در این خصوص به ۳۵ / ۱ میلیارد دلار رسیده است.

شینزو آبه در خصوص اوضاع شبه جزیره کره و آمادگی کشورش برای مقابله با تهدیدات پیونگ یانگ گفت: اقدام کره شمالی در پرتاب موشک و ساخت سلاح‌های هسته‌ای با تمام قطعنامه‌های شورای امنیت و بیانیه گفت‌وگوهای شش جانبه مغایر است. کره شمالی با این اقدامات جهانیان و تمام تلاش‌های صورت گرفته برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به چالش می‌کشاند تهدیدی علیه صلح و ثبات در تمام جهان بویژه در آسیا به شمار می‌آید. ژاپن بر این باور است که جامعه بین‌المللی نباید از مواضع کره شمالی تاثیر بپذیرد و ما باید به کره شمالی بفهمانیم که این قبیل موضع‌گیری‌ها هیچ فایده‌ای به آن نمی‌رساند.

وی با بیان اینکه ژاپن برای برقراری امنیت ملی خود کاملا آماده است، اعلام کرد که از طریق افزایش توانایی نیروهای دفاع ملی و همچنین نیروهای بازدارندگی میان خود و آمریکا به تلاش‌های خود برای برقراری امنیت ملی ادامه می‌دهد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.