شیوع وبا در سلیمانیه عراق/ زنگ خطر برای استانهای مرزی!

ممتاز نیوز:  شیوع بیماری وبا در سلیمانیه اقلیم کردستان عراق، از این نظر که این استان با کرمانشاه و کردستان مرز مشترک دارد، مساله ای بسیار مهم و هشدار دهنده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایرنا، این در حالی است که سالها از اعلام ریشه کنی این بیماری در دنیا می گذرد ولی شیوع دوباره این بیماری در اقلیم کردستان در نوع خود مساله ای قابل تامل است.

روز گذشته یکی از مسوولین بهداشتی استان سلیمانیه به خبرگزاری ˈالشرق الاوسطˈ گفته بود که تیم های پزشکی این منطقه در حال هماهنگی با شهرداری سلیمانیه برای مشخص شدن منشا آلودگی به بیماری وبا هستند.

دکتر ˈخالص قادرˈ گفت: احتمال می دهیم که منشاء این بیماری شبکه آب باشد که به عنوان آب آشامیدنی وارد منازل شهروندان سلیمانیه می شود ولی در صورت اطمینان از سلامت آب، در جستجوی منشا دیگری برای ریشه کنی این بیماری در این منطقه خواهیم بود.

وی در باره اقدامات سازمان بهداشت کردستان عراق برای جلوگیری از انتقال وبا از سلیمانیه به دیگر مناطق کردستان گفت: سازمان بهداشت اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع این بیماری به دیگر مناطق اتخاذ کرده و ما اکنون در مرحله شیوع وبا هستیم، بویژه که شمار مبتلایان به عوارض آن در این شهر در حال افزایش است.

براساس اعلام این مقام مسوول تاکنون حدود ۱۰۰ نفر بر اثر این بیماری به مراکز بیمارستانی انتقال داده شده اند و نمونه های خونی آنها نیز برای آزمایش نهایی به بغداد ارسال و حالت فوق العاده نیز در این استان اعلام شده است.

با این حال برای استانهای همجوار این استان بخصوص استانهای کرمانشاه و کردستان نیز این امر می تواند مساله ای جدی باشد زیرا روزانه از طریق مبادی مرزی میان دو طرف، هزاران نفر تردد می کنند و همین مساله می تواند موجب انتقال و شیوع این بیماری در استانهای مرزی ایران باشد.

در این خصوص با معاون فنی شبکه بهداشت استان کرمانشاه صحبت کردیم.

رامین رضایی گفت: وبا یکی از بیماریهای بومی منطقه ما تلقی می شود و حتی سابقه حالتهای اپیدمی و پاندمی نیز داشته است بخصوص در آیینهایی مانند حج نیز این مساله به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: عامل ایجاد این بیماری نوعی میکروب است که عمدتا از طریق آب و غذا به فرد سرایت می کند و علایمی مانند اسهال شدید دارد.

وی در پاسخ به این سووال که آیا نگران سرایت بیماری وبا از استان همجوار در کشور همسایه به کرمانشاه نیستید گفت: ما در مبادی مرزی استان با سلیمانیه عراق، دارای پایگاههای قرنطینه، مراقبت و رصد هستیم.

رضایی افزود: این مراکز، افراد عبوری را در صورت داشتن علایم و مشاهده آنها، مورد معاینه و غربالگری قرار می دهند.

وی تاکید کرد که با خاکریزهای قرنطینه ای که در مرزها داریم، وضعیت نگران کننده ای برای استان کرمانشاه وجود ندارد اما طغیان این بیماری در روزهای اخیر در استان سلیمانیه عراق، ما را هوشیارتر کرده است.

وی به مردم کرمانشاه در خصوص استفاده از سبزیجات و آب توصیه کرد که حتما از سلامت این اقلام مطمئن شوند، سپس آنها را مورد استفاده قرار دهند.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.