صادرات دام مازاد عشایر ۲ ماه دیگر آغاز می شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان امور عشایر کشور گفت: صادرات دام مازاد عشایر از ۲ ماه آینده به عنوان یک اولویت مهم عشایر آغاز می شود که اثرات مثبتی بر اقتصاد آنها خواهد داشت.

صادرات دام مازاد عشایر ۲ ماه دیگر آغاز می شود

به گزارش ممتاز نیوز، عباس پاپی زاده روز چهارشنبه در جلسه شورای عشایر استان ایلام اظهار داشت: همچنین ۲۵۰ هزار تن نهاده دامی بین عشایر توزیع می شود که ۲ هزار و ۹۰۰ تن آن سهم استان ایلام است.

وی افزود: قبل از برنامه ششم توسعه سهم ارزش افزوده برای عشایر مصوب نشده بود ولی با تصویب تصویب ارزش افزوده برای عشایر بخشی از مشکلات عشایر مرتفع می شود.

پاپی زاده یادآور شد: با تدوین آیین نامه ساماندهی عشایر مشکلات این قشر دسته بندی و ساماندهی خواهد شد و دستگاه ها در قبال عشایر مسوولیت بیشتری خواهند داشت.

وی با بیان اینکه ایل راه ها ردیف بودجه ندارند، اضافه کرد: حریم ایل راه های عشایر با وجود سابقه تاریخی مورد تجاوز احداث ساخت منازل شهری و روستایی قرار گرفته اند و عشایر نیازمند ساخت ایل راه ها هستند، ولی ردیف اعتباری برای ایل راه ها در نظر گرفته نشده است که نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق باید در بودجه یک ردیف اعتباری برای ایل راه ها مصوب کنند.

وی ادامه داد: عشایر بیشترین تولید کننده ناخالص داخلی هستند که باید رسیدگی به نیازهای این قشر از قبیل تامین امنیت، آب، نهاده دامی، آرد، ایل راه، خرید دام مازاد، آموزش، بهداشت و موارد دیگر خدمات ویژه ای دریافت کنند و بی عدالتی در قیمت تمام شده آب و آرد عشایر مرتفع شود.

رییس سازمان امور عشایری از طراحی و صدور دامدارکارت خبر داد و گفت: این طرح زیرساختی با مزایای متعدد و متنوع برای عشایر تا ۶ ماه آینده تکمیل می شود و دولت در گام اول یک هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته است و در صورت موفق بودن آن تا ۱۰ برابر ظرفیت امکان افزایش دارد.

پاپی زاده در مورد تضامین بانکی هم یادآور شد: باتوجه به اینکه عشایر فاقد تضامین بانکی هستند برای دریافت تسهیلات از مکانیسم اعتباری اتحادیه عشایری برای آنها در بانک ها استفاده می شود.

در این جلسه که با حضور استاندار ایلام و اعضای شورای عشایر استان برگزار شد برخی از اعضا در مورد مشکلات، اقدامات و نیازهای عشایری در حوزه متبوع خود ارائه گزارش کردند.

دیدار با امام جمعه ایلام، بازدید از برخی خانواده های عشایری و بازدید از عشایر سیل زده مورموری آبدانان از جمله برنامه های سفر یک روزه پاپی زاده به استان ایلام بود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.