“صادرات غیر نفتی” به ۳۷ میلیلارد و ۳۶۳ میلیون دلار رسید

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

صادرات غیرنفتی در یازده ماه سال جاری به ۳۷میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار و واردات به ۴۲میلیارد و ۷۹۶میلیون دلار رسیده است.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛در سال جاری ، ارزش صادرات غیر نفتی نسبت به مدت مشابه پارسال یک و نیم درصد کاهش داشته است. 

وزن صادرات غیرنفتی ۸۳ میلیون و ۲۹۳ هزار تن بوده که ۱۵ و هفت دهم درصد افزایش نشان می دهد.  
سنگ‌آهن به ارزش یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار، پروپان مایع شده – ارزش یک میلیارد و ۱۲۲ میلیون دلار و قیر نفت به ارزش یک میلیارد و ۶ میلیون دلار از عمده‌ترین اقلام صادراتی در این مدت بوده‌ است.
 
از مجموع صادرات غیرنفتی کشور، ۹ میلیارد و ۴۷۹ میلیون دلار به میعانات گازی، ۹ میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۱۸ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار به دیگر کالاها اختصاص داشته است.
 
بیشترین میزان کالاهای صادراتی در این مدتب ه کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان ارسال شده است. 

صادرات کشورمان در یازده ماه سال جاری، به چین – ۶ میلیارد و۵۸۲ میلیون دلار، به عراق ۵ میلیارد و ۲۶۵ میلیون دلار، امارات متحده عربی ۳ میلیارد و ۲۳۷میلیون دلار، هند ۲ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار و به افغانستان ۲ میلیارد و ۱۸۴ میلیون دلار بوده است.  
 
* واردات  
 
در سال جاری همچنین ۲۹ میلیون و ۲۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۴۲ میلیارد و ۷۹۶ میلیون دلار وارد کشور شده است که از لحاظ وزن ۱۹ درصد و از لحاظ ارزش ۱۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.  
اقلام عمده وارداتی در این مدت شامل برنج به ارزش۲ میلیارد و ۹۳ میلیون دلار، کنجاله برابر یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار، ذرت هم یک میلیارد و ۳۰۷ میلیون دلار، وسایل نقلیه با موتورپیستونی داخلسوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتیمتر مکعب به ارزش یک میلیارد و ۹۷ میلیون دلار و  گندم نیز به میزان یک میلیارد و ۷۰ میلیون دلار بوده است. 

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در این مدت به ترتیب امارات متحده عربی، چین، هند، جمهوری کره و ترکیه  می باشند. 

در این مدت ۹ میلیارد و ۲۴۶ میلیون دلار کالا از امارات متحده عربی، ۸ میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار از چین، ۳ میلیارد و ۷۲۸ میلیون دلاراز هند، ۳ میلیارد و ۳۷۶ میلیون دلار از کره جنوبی و ۳ میلیارد و ۲۴۷ میلیون دلار از ترکیه وارد شده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.