صادرات محصولات حوزه هوا-فضا از بخش خصوصی به ۳۶ میلیون دلار رسید

تهران / واحد مرکزی خبر / علمی و فرهنگی /۰۷/۲۱
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران، ارزش صادرات بخش خصوصی در حوزه هوا فضا در سال گذشته را ۳۶ میلیون دلار اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه شب شبکه دوم سیما، آقای منوچهر منطقی رئیس سازمان صنایع هوایی ایران، صنایع هوایی را در دنیا بسیار راهبردی دانست و گفت: مالزی برای ۲۰۲۴ برنامه ریزی دارد تا از نقش آفرینان این صنعت باشد و امارات هم برای تبدیل شدن به قطب تعمیر برنامه دارد.
وی افزود: ما هم در قدرت علمی، فناوری هوایی، ساخت و طراحی گامهای بلندی برداشتیم و اگر نقشه راه ترسیم شده داشته باشیم، بی گمان از بازیگران در سطح جهان خواهیم شد.
منطقی با اشاره به توانمندی های منحصر به فرد در تعمیرات اساسی هواپیماهای تجاری و جنگی به ویژه به علت نیازهای زمان جنگ گفت: ما از توانایی تعمیر اساسی (اورهال) ۴ نوع موتور به ۵۳ موتور رسیدیم.
وی افزود:‌ طراحی و ساخت بالگرد، هواپیماهای بدون سرنشین و مسافربری ۴ نفره و نیز ترابری بر مبنای ایران ۱۴۰ از جمله فعالیت های صنایع هوایی در کشور بوده است.
رئیس سازمان صنایع هوایی ایران، سومین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران در تهران را دربرگیرنده قطعات هواپیما و هواپیماهای سبک برشمرد و گفت: هدفی که در این نمایشگاه دنبال می شود، ایجاد زنجیره تامین برای سامانه ها و یکی از نوآوری های این دوره هم حضور پارک های فناور و شرکت های دانش بنیان در کنار هم است.
وی صنایع هوایی را دارای دو بخش اقتصادی و امنیتی دانست و افزود: فناوری هوایی از تعمیرات اساسی آغاز شده است و مراحل قطعه سازی، زیرسامانه اصلی (شامل موتور و الکترونیک پرواز یا اویونیک) و سپس طراحی را طی می کند که خوشبختانه ما می توانیم بگوییم این سطوح را مرحله به مرحله طی کرده ایم و به صورت نسبی در وضعیت خوبی قرار داریم به گونه ای که کشور ما در منطقه به طور متوسط از همه برتر است اگر چه در برخی رشته های ممکن است کشورهای دیگر بهتر باشند.
منطقی نخستین کار برای صنایع هوایی را نقشه راه دانست و گفت: ۱۸۷ نفر از دست اندکاران شامل متخصصان، اساتید دانشگاه و خبرگان در بخش های نظامی و تجاری با حدود ۷ هزار ساعت کار کارشناسی این سند را تدوین کردند که ۱۴ بهمن سال قبل با عنوان quotation mark سند توسعه هوا-فضا quotation mark رونمایی شد و در بخش سند هوایی آن از اردیبهشت وارد شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است و با اخذ مصوبات در اواخر شهریور، منتظر ابلاغ آن هستیم.
وی افزود:‌ براساس این سند ما باید به سمت طراحی و ساخت هواپیماهای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره برویم.
منطقی تصریح کرد: در بخش بالگردهای نیمه سنگین و متوسط ما توانمندی های زیادی داریم و پیش بینی می شود که تا ۱۴۰۴ از بازیگران منطقه باشیم،‌ در موتور و الکترونیک هواپیما هم مجموعه ای از قطب های تخصصی در دانشگاه ها طراحی شده است و امید می رود در انتهای ۵ ساله ششم به عمده اهداف دست پیدا کنیم.
رئیس سازمان صنایع هوایی ایران با تاکید بر نقش بخش خصوصی در صنایع هوایی گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد این صنعت به علت نیاز به سرمایه گذاری های سنگین و زیرساخت های آن دولتی و بقیه متعلق به بخش خصوصی است.
وی در ادامه بخش بنیه عملی صنایع هوایی را یکی از غنی ترین بخش ها در کشور ذکر کرد و افزود: در ۶ دانشگاه، دانشکده های هوافضای سطح بالا با ۱۰۰ نفر کادر عملی ثابت وجود دارد و در آنها ۵۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۹۰ تا ۱۰۰ دانشجوی دکتری در حال تحصیل هستند که البته این آمار جدای از مراکز تحقیقاتی است.
رئیس سازمان صنایع هوایی ایران تصریح کرد، ۱۸ قطب در بخش های مختلف ایجاد شده است و سرمایه گذاری زیادی کردیم به شکلی که در این طرح، مجموعه تلفیق صنعت،‌پارک های فناوری و دانشگاه به صورت یک طیف پیوسته هستند.
آقای منطقی با توجه به لزوم سرمایه گذاری زیاد در تولید هواپیما گفت: یکی از نیازها هواپیمای صد نفره بود که با چند کشور برای تولید مشترک مذاکره کردیم و با یکی به تفاهم رسیدیم و امیدواریم اوایل سال آینده پیاده سازی شود.
آقای ایرج ابراهیمی، رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران نیز در این گفتگو با اشاره به همکاری بخش دولتی و خصوصی در نمایشگاه تهران گفت: در این نمایشگاه هواپیمای دو نفره بخش خصوصی، انواع بالگرد و بال ثابت و مراکز آموزشی حضور دارند.
وی افزود: پهپادهایی هم با قدرت بیشتر در مقایسه با سال گذشته، محصولات کاملا ایرانی در حوزه الکترونیک،‌ مخابرات و رادار در کنار قطعه سازان و گروههای مهندسین مشاور و استاندارد سازی در نمایشگاه حضور پیدا کرده اند.
ابراهیمی تعداد شرکت های عضو اتحادیه را ۱۴۴ شرکت ذکر کرد و گفت: در دو روز اول فعالیت نمایشگاه، ۲۱ شرکت خصوصی دیگر هم به ما پیوسته اند.
وی افزود: بخش خصوصی ۳۶ میلیون دلار به چهار قاره صادرات داشته است و الان ما وضع خوبی داریم.
ابراهیمی از همه علاقه مندان خواست تا از سومین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران بازدید کنند.


IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.