صادرات نفت اقلیم کردستان زیر نظارت سازمان دارایی عراق قرار می گیرد

براساس توافقنامه ماه گذشته میان اربیل و بغداد

براساس توافقنامه ماه گذشته میان اربیل و بغداد مراحل تولید و فروش نفت اقلیم کردستان تحت نظارت سازمان دارایی دولت عراق و سازمان شفافیت بین الملل صنعت نفت قرار می گیرد.

بولتن نیوز: روزنامه هاولاتی به نقل از منبعی از شورای وزیران عراق آشکار ساخت: توافقنامه نفت میان اربیل و بغداد تحت فشار سازمان شفافیت بین المللی در صنعت نفت انجام گرفته و بر این اساس باید ابعاد مختلف تولید و فروش نفت در عراق به این سازمان اعلام شود در غیر این صورت عضویت عراق در این سازمان به حالت تعلیق درخواهد آمد.

براساس این توافقنامه که اقلیم کردستان براساس آن صدور نفت را افزایش داد و حکومت مرکزی عراق هم تعهد کرد دستمزد شرکتهای خارجی فعال در اقلیم کردستان را بپردازد، درآمدهای نفتی اقلیم تحت نظارت سازمان دارایی عراق قرار می گیرد و سازمان شفافیت بین الملل در صنعت نفت گزارش خود را در این مورد در پایان سال جاری ارائه خواهد داد.

این منبع که نخواسته نام وی فاش شود گفته است: از این پس سازمان نظارت دارایی عراق تمامی قراردادها و مستندات راجع به نفت اقلیم کردستان را در تمامی مراحل تولید و فروش در بازارهای جهانی و داخلی مورد بررسی قرار خواهد داد و میزان بدهکاری و بستانکاری اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق نسبت به یکدیگر تعیین خواهد شد.

وی یکی از اهداف نظارت دیوان دارایی عراق بر فعالیتهای نفت اقلیم را به دست آوردن اطلاعات در مورد میزان کسب سود اقلیم از فروش نفت و تعیین میزان زیانهای وارده بر منافع ملی عراق در مدت چهار ماه توقف صادرات نفت توسط اقلیم کردستان عنوان کرده است.

از سوی دیگر اعضای کمیته ی منابع طبیعی پارلمان اقلیم کردستان از مفاد توافقنامه پانزدهم سپتامبر میان اربیل و بغداد اظهار بی اطلاعی می کنند و می گویند با این که وزیر منابع طبیعی اقلیم دو بار قول داده در مورد قراردادهای نفت اقلیم و ابعاد مختلف این صنعت در اقلیم به پارلمان اقلیم گزارش دهد هنوز در این مورد اقدام نکرده است.

سازمان شفافیت بین المللی در امور نفت در گزارش سال ۲۰۱۰ خود از وجود اختلاف به میزان یک میلیارد دلار در معادلات خرید و فروش نفت عراق خبر داده بود.

در گزارشهای پیشین سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ سازمان بین المللی شفافیت به علت اینکه اقلیم کردستان نفت خود را از طریق دولت عراق به فروش نرسانده به اقلیم کردستان عراق اشاره ای نشده است.

کردپرس


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.