صادرات نفت عراق در ماه دسامبر کاهش یافت

۱۹م دیماه ،

صادرات نفت عراق در ماه دسامبر ۲۰۱۲ از روزانه دو میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه در ماه نوامبر به دو میلیون و ۳۴۰ هزار بشکه تنزل یافت که سبب آن کاهش صادرات منطقه کردستان، شرایط بد جوی و مشکلات فنی پایانه‌های تک‌ اسکله بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عبدلله قاسم – مشاور دولت عراق در زمینه انرژی – گفت: عراق در ماه دسامبر از بندر بصره روزانه دو میلیون و ۲۰ هزار بشکه نفت صادر کرد در حالیکه این رقم در ماه نوامبر دو میلیون و ۱۹۴ هزار بشکه در روز بود.

عبدالله القاسم به خبرگزاری رویترز گفت: شرایط بد جوی در ماه دسامبر و مشکلات فنی بنادر تک اسکله در خلیج‌ فارس سبب کاهش صادرات از بنادر جنوبی عراق شده است. عراق بیشتر نفت خود را از جنوب کشور صادر می‌کند.

قاسم افزود: جزر و مد بیش از دو متر دریا می‌تواند سبب توقف عملیات بارگیری در بنادر تک‌ اسکله شود و این دقیقا همان چیزی است که در ماه دسامبر اتفاق افتاد.

هم‌چنین کاهش صادرات نفت کردستان عراق در ماه دسامبر سبب پایین‌آمدن متوسط کلی صادرات نفت عراق شده است.

بغداد اعلام کرد که دولت منطقه کردستان به قرار‌داد منعقد شده در اکتبر سال قبل در زمینه صادرات پایبند نبوده است.

متوسط صادرات نفت کردستان در ماه دسامبر به ۲۳ هزار بشکه در روز رسید، در حالی که این رقم در ماه نوامبر ۱۸۰ هزار بشکه در روز بود و همین امر سبب کاهش صادرات کلی عراق شد. برای مثال عراق در ۳۰ دسامبر تنها سه هزار بشکه نفت از کردستان دریافت کرده است.

عراق ماه قبل اعلام کرد که پرداخت‌های شرکت‌های نفتی در کردستان را به سبب عدم پایبندی کردستان به قرارداد صادرات، انجام نخواهد داد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.