صالحی، تهران را به مقصد تونس ترک کرد

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، ‘ علی اکبر صالحی’ قرار است در این سفر ۲ روزه که به دعوت رسمی ‘ رفیق عبدالسلام’ همتای تونسی وی انجام می شود، با مقامات ارشد تونس در باره راه های گسترش روابط و مناسبات دو کشور بویژه در زمینه های سیاسی و اقتصادی گفت وگو کند.

بررسی راه های گسترش همکاری های تونس و تهران در عرصه های منطقه ای و بین المللی نیز در دستور کار مذاکرات وزیر امور خارجه ایران با مقامات تونسی قرار دارد.

سفر رسمی وزیر امور خارجه ایران به تونس ، نخستین سفر یک مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران به این کشور بعداز پیروزی انقلاب مردم تونس است و کارشناسان و صاحبنظران از این سفر به عنوان نقطه عطف توسعه حداکثری مناسبات و روابط همه جانبه دو کشور یاد کرده اند.

صالحی را در این سفر حجت الاسلام و المسلمین ‘ حسن ملک محمدی’ نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی ،’ علی اسلام پناه’ نماینده جیرفت و عضو کمیسیون قضایی و تعدادی از مدیران وزارت امور خارجه همراهی می کنند.

وزیر امور خارجه درباره این سفرگفت که در پاسخ به دعوت رسمی ‘رفیق عبدالسلام’ همتای تونسی خود عازم تونس می شوم و اظهار امیدواری کرد که طی این سفر دو روزه، علاوه بر مذاکرات در باره روابط دو جانبه بویژه اقتصادی و تجاری که چشم انداز مثبتی دارد، تحولات منطقه ای نیز مرور شود.

صالحی روابط ایران و تونس را خوب توصیف کرد و با تاکید بر اهمیت گسترش تماس های میان دو ملت افزود: کشور خوب و مسلمان تونس آمادگی پذیرایی از توریست های ایرانی را دارد و کشورما نیز اینگونه است.

وزیر امور خارجه تونس نیزاوایل سال جاری هنگام دریافت رونوشت استوارنامه ‘ پیمان جبلی’ سفیر جدید کشورمان در تونس بر حق مسلم ملت ایران در دستیابی و برخورداری از انرژی هسته ای تاکید کرد.

وی، ایران را کشوری بزرگ، مترقی، متمدن و با فرهنگ توصیف و تاکید کرد که تونس برای گسترش روابط با تهران در همه زمینه ها جدی است.

عبدالسلام افزود: اطمینان دارم سفر وزیر امور خارجه ایران به تونس افق های جدیدی در روابط دو کشور خواهد گشود و امیدوارم من نیز بتوانم در آینده نزدیک از جمهوری اسلامی ایران دیدن کنم.

بررسی راهکارهای برگزاری یازدهمین کمیسیون مشترک دو کشور، همکاری در زمینه های انرژی و نیرو، خودروسازی و صادرات خودرو ایران به تونس، ساخت و نوسازی بنادر و اسکله های تونس، گردشگری، صادرات فسفر تونس به ایران، برقراری خط مستقیم پرواز بین تهران و تونس و همکاری در عرصه های فرهنگی و رسانه ای از جمله اموری است که قرار است در دستور کار مذاکرات صالحی با مقامات تونسی قرار گیرد.

سیام** ۱۳۲۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۲۲۹۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.