صالحی: ایران مسیر حیاتی خلیج فارس را مسدود نمی کند/ توصیه هایی به اروپا و ۱+۵

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی در گفت و گو با روزنامه اتریشی استاندارد در عین حال تصریح کرد: در شرایط اضطراری و در صورت اجبار ، ایران از هر طریق ممکن و از هر راهی، اقتدار، حاکمیت و منافع بین المللی خود را حفظ و از آنها به هر شکل دفاع خواهد کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه ایران درپی ایجاد تنش نیست، گفت: من مخصوصا به اروپایی ها توصیه می کنم که در مقابل ایران قرار نگیرند.

صالحی ، ایران را شریکی خوب و قابل اطمینان خواند و گفت: ایران با منابع عظیم نفتی و گازی می تواند بخش بزرگی از انرژی دنیا را تامین کند.

وزیر خارجه در پاسخ به سوال روزنامه استاندارد مبنی بر اینکه ایران چقدر تهدید نظامی را جدی می گیرد، با اشاره به اختلاف نظر غرب در این زمینه تصریح کرد: ایران همیشه آماده است که از خود دفاع کند و در مقابل تهدیدها به خواب فرو نمی رود.

صالحی خاطرنشان کرد: ایران کشوری امن و باثبات و در عین حال نقطه ثبات و امنیت برای منطقه است.

** توصیه به گروه ۱+۵

صالحی در ادامه این گفت و گو در خصوص مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ با اشاره به مذاکرات استانبول گفت: هرچند این مذاکرات با یک شکاف شروع شد ولی طرفین واقع بینانه تر از قبل عمل کردند.

وی افزود: در نشست بغداد ما به این نتیجه رسیدیم که طرف مقابل رفتارش عوض شده و گمان می کند بخاطر تحریم ها ایران وارد مذاکره شده است که البته این رویکرد در مذاکرات مسکو نیز ادامه یافت.

صالحی با تاکید بر اینکه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ راکد نشده و پویاست ، خاطرنشان کرد: البته برای ادامه این مذاکرات به قدمهای کوچکی نیاز است.

وی با اشاره به برگزاری دو دور مذاکرات کارشناسی و معاونان ، در خصوص زمان و مکان دور بعدی مذاکرات خاطرنشان کرد که پس از رایزنی آقای سعید جلیلی و خانم کاترین اشتون به عنوان روسای دو تیم مذاکره کننده تصمیم گرفته می شود که دور بعدی مذاکرات کی و کجا باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا حتما دور بعدی مذاکرات برگزار می شود، گفت: من نمی توانم خیلی دقیق بگویم ولی اگر همه چیز طبیعی پیش برود می توانیم کارمان را ادامه دهیم.

صالحی اظهار داشت: فکر نمی کنم که شکاف برای دو طرف چیز جالبی باشد و به نفع آنها نیست.

وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که آیا اینبار مذاکرات بدون نتیجه خواهد بود، گفت: کلید این قضیه در دست دو طرف است و باید حق یکدیگر را به رسمیت بشناسند؛ یعنی گروه ۱+۵ حق غنی سازی ایران را طبق معاهده ان پی تی به رسمیت بشناسد و ایران نیز نگرانی های احتمالی در خصوص برنامه هسته ایش را – هرچند که دلیل کافی برای نگرانی درباره آن وجود ندارد – رفع کند.

صالحی تصریح کرد: می توان نگرانی های احتمالی را از بین برد بدون اینکه حق غنی سازی مخدوش شود.

وزیر خارجه در ادامه این گفت و گو در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر تحریم ها با اشاره به اینکه ایران طی ۳۳ گذشته تحت تحریم بوده است، خاطرنشان کرد که ایران در این زمینه تجربه زیادی دارد و با آن کنار آمده است.

روزنامه استاندارد در ادامه سوال خود از صالحی پرسید: ولی اینبار تاثیر تحریم ها در زندگی مردم دیده می شود.

وزیر خارجه در پاسخ با اشاره به مشکلات اقتصادی در کشورهای مختلف جهان، یادآور شد که قیمت مواد غذایی در تمام دنیا اضافه شده است.

صالحی در عین حال گفت: این حرف شما درست است و بر اثر تحریم ها مردم زیادی اذیت شده و مشکل پیدا می کنند بنابراین این تحریم ها علیه مردم است. هرچند که دولت تلاش خواهد کرد که این مشکلات را سریعا حل کند.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام تروریستی در بلغارستان نیز با ابراز تاسف از اینکه در هرکجای دنیا اتفاقی می افتد ، قبل از اینکه مقصر اصلی را پیدا کنند گناه آن را به گردن ایران می اندازند، گفت که متاسفانه این دروغ پردازی ها عموما در کشورهای به اصطلاح آزاد انجام می شود.

اروپام ۱۳۴۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۳۵۹۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.