صحبتی خلاف منافع ملی نکردم

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:

ایران > سیاست‌خارجی
رئیس سازمان انرژی اتمی، با بیان اینکه صحبت‌های من واقعیت‌هایی بوده که در جلسات خصوصی به طرف‌های گفت وگو کننده اطلاع می‌دادیم، گفت: در مصاحبه با الحیات صحبتی خلاف منافع ملی نکردم که بر روند مذاکرات تأثیر سوء بگذارد.

فریدون عباسی دوانی رئیس سازمان انرژِی اتمی ایران که سخنرانی اش در جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتقادهای فراوانی روبرو شد در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، به این انتفادات پاسخ داد:

وی درباره ادعای شرکت زیمنس در رد اظهارات علاءالدین بروجردی مبنی بر جاسازی مواد منفجره در تجهیزات هسته‌ای فروخته شده به ایران، گفت: اگرچه به بهانه تحریم‌ها ممکن است شرکت‌های خارجی مستقیم به ایران چیزی نفروشند، اما در چنین شرایطی شرکت‌های واسطه ورود پیدا کرده و جنس‌های موردنظر کشورهای مختلف را تامین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه واسطه‌هامعمولا از طرف سرویس‌های امنیتی بیگانه هدایت می‌شوند، گفت: آنها در وسایل ارائه شده به ایران، دستکاری خرابکارانه کرده و با کار گذاشتن مواد منفجره آنها را در اختیار ایران گذاشتند.

عباسی با بیان اینکه معمولا شرکت‌های معتبر جهان در کارخانه‌های خود دست به اقدامات خرابکارانه نمی‌زنند، یادآور شد: این شرکت‌ها اگر در بخشهای جاسوسی و سرویس‌های امنیتی کشورها فعال باشند، ممکن است بخش‌های خاصی را در کارخانه خود داشته باشند که پرسنل عادی از آن خبر ندارند یا اینکه تجهیزات را از کارخانه خارج کرده و در جای دیگری آنها را دستکاری کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره رد اظهارات وی در نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی از سوی روزنامه انگلیسی ساندی تایمز مبنی بر دخالت نداشتن بازرسان در قطع برق سایت فردو و اینکه علت قطع برق فردو انفجار یک ابزار نظارتی جاسوسی مخفی شده میان صخره‌‌ها بوده که پس از آنکه سربازان ایرانی قصد جابه‌جایی آن را داشتند، منفجر شده است، تأکید کرد: اینکه گفته می‌شود مواد منفجره جاسوسی در این منطقه منفجر شده به هیچ وجه صحت ندارد، ‌چون اطراف سایت فردو منطقه حفاظت شده است ضمن آنکه انفجار مورد اشاره در کیلومترها دورتر از سایت فردو اتفاق افتاده است.

وی در توضیح چگونگی تلاش برای قطع برق سایت فردو، ادامه داد: کابل‌های برق بین دو دکل نزدیک شهر قم با استفاده از مواد منفجره قطع شدند. چون آنها می‌دانند که قطع برق به دستگاه‌های سانتریفیوژ آسیب می‌زند، ‌اینها توصیه فنی بوده که به خرابکارها داده شده بود تا این کار را انجام دهند.

عباسی تأکید کرد: ولی از آنجا که در مجتمع‌ها برق اضطراری و سیستم‌های ثابت کننده ولتاژ پیش بینی شده در کار آسیب رسانی موفق نبوده اند، مدت‌هاست که از این سیستم‌ها برای جلوگیری از اختلالات در برنامه غنی سازی استفاده می کنیم و همچنان در آینده این حفاظت های فنی را انجام خواهیم داد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه صحبت‌های من واقعیت‌هایی بوده که در جلسات خصوصی نیز به طرف‌های گفت وگو کننده اطلاع می‌دادیم، افزود: ما بارها از طرف مذاکره کننده خواستیم که نگرش خود را در گزارش‌دهی به شورای حکام عوض کند تا این موضوع منجر به صدور قطعنامه و فشار بیشتر ضد ایران نشود ولی از آنجا که صحبت‌های ما اثر نکرده و طرف مقابل منش و روش گزارش‌ دهی خود را عوض نمی‌کرد باعث شد من در مصاحبه با الحیات این موضوع را مطرح کنم که آژانس نباید در بررسی‌های خود از اطلاعاتی که سرویس‌های امنیتی در اختیارش می‌گذارند استفاده کند بلکه باید به اطلاعات بازرسان خود استناد نماید.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ضمن اشاره به بخشی از مصاحبه با روزنامه الحیات، گفت: «گاهی اوقات ما به سرویس های امنیتی خارجی که قصد جاسوسی داشتند،اطلاعات غلطی منتقل می کردیم، چون چاره دیگری برای گمراه کردن جاسوسان خارجی نداشتیم. گاهی خودمان را ضعیف و گاهی نیز قوی تر از آنچه واقعا بودیم جلوه داده ایم»!

دکتر عباسی در ادامه می گوید «هفت سال پیش تهران متوجه شد که ماموران اطلاعاتی سازمان جاسوسی بریتانیا- ام.آی۶.- اطلاعاتی را در مورد ایرانی هایی که در چارچوب برنامه های هسته ای ایران با آژانس همکاری داشته اند، جمع آوری کرده اند… دانشمندان هسته ای ایرانی نیز که بعدها از سوی جاسوسان صهیونیست به قتل رسیدند در میان همین افراد بودند.»

دکتر عباسی تاکید کرد بازرسان آژانس افرادی متخصص و حرفه ای هستند واطلاعاتی که از مجموعه های صنعت هسته ای ایران به دست می آورند حاصل بازرسی حضوری واندازه گیری ها در محل است وارتباط کارشناسان ما با بازرسان آژانس بر مبنای تکالیف جمهوری اسلامی ایران در مقابل آژانس ورعایت وحفظ حقوق کشور بوده است. ایران در برابر بازرسان بسیار شفاف ، واقعی وفنی عمل می کند ولی نباید هیچگونه مجال یا زمینه ای برای بدخواهان ملت ایران فراهم گردد تا بتوانند از همکاری فنی وحرفه ای ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی، سوء استفاده نمایند.

معاون رئیس جمهور همچنین خطاب به مدیران آژانس گفت: ما انتظار داریم که اطلاعات فنی ومشخصات مجموعه های صنعتی را در سایت آژانس یا گزارش های مربوطه ننویسند تا بهره برداری خرابکاران و تروریستها به حد اقل ممکن کاهش یابد، زیرا دستیابی به این هدف نیازمند هوشیاری وذکاوت مسئولان دو طرف است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.