صداهای بلند عمر را کوتاه می کند

فروردین ۱۴۰۳

آلودگی صوتی اثرات noise pollution دارد که سبب تحریکات عصبی و تغییر در لیپیدهای خونی شده که به تنگی عروق و سکته های قلبی می انجامد.

دکتر رشیدی متخصص قلب و عروق در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: آلودگی صوتی اثرات noise pollution دارد به این معنا که به طور غیر مستقیم با تحریکات عصبی که ایجاد می کند سبب افزایش فشار خون می شود و این تحریکات مزمن منجر به تغییرات لیپیدهای خون شده که این تغییرات به تنگی عروق و سکه های قلبی می انجامد.

کاهش قدرت دفاعی بدن

دکتر محمدرضا خدایی، روان پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی در این باره اظهار داشت: آلودگی صوتی از عوامل مهمی است که استرس زای بیرونی تلقی می شود اگر آلودگی صوتی به صورت مداوم و مستمر ادامه داشته باشد سبب کاهش قدرت دفاعی بدن چه از نظر سیستم ایمنی و چه از نظر مکانیسم های انطباقی می شود و مشکلات مختلی مانند :سردردهای تنشی و میگرنی، تیر کشیدن قفسه سینه و بدون علامت قبلی، ناراحتی های گوارشی مانند زخم معده و اثنی عشر، تنگی نفس و سرگیجه از جمله خطرهای آلودگی صوتی است.

تاثیر آلودگی صوتی بر دستگاه شنوایی

دکتر زرم پا متخصص گوش و حلق و بینی در خصوص این موضوع ادامه داد: اشخاصی که در شهرهای صنعتی زندگی می‌کنند از مستعدان ابتلا به پیرگوشی و ابتلا به بیماریهای سیستم شنوائی می باشند به اشخاصیکه در معرض آلودگی صوتی قرار دارند توصیه می شود سالانه آزمایشهای شنوایی سنجی داده و همچنین از مخافظ گوش استفاده کنند.

به هر میزان که شدت آلودگی صوتی در محیط اشخاص شاغل افزایش می یابد باید از ساعات کار آنها کاسته شود.

درصدی از کاهش شنوائی اشخاص در محیط پرسروصدا به سبب سیستم دفاعی بدن در مقابل آلودگی صوتی است که سبب آسیب ماندگار بر سیستم شنوائی فرد، سرگیجه، وزوز گوش و در نهایت به هم ریختن اعصاب اشخاص شده و عمر مفید فرد را کاهش می دهد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.