صعود اولین زن عربستانی به قله اورست

۲۸اردیبهشت،

در حالی که ورزش برای زنان در عربستان سعودی به سبب مسایل مذهبی به شدت محدود است، یک زن جوان سعودی به نام رها محرق موفق شد به بلندترین قله جهان صعود کند.

حسن محرق، پدر این دختر سعودی، روز شنبه گفت:« دخترم صبح روز شنبه موفق شد به قله اورست صعود کند. زمانی که وی به قله رسید، ما با وی گفتگویی تلفنی داشتیم. وی از موفقیت خود بسیار خوشحال بود و ما نیز از کار دشواری که وی با موفقیت به پایان رسانده است،‌ خوشحال هستیم.»

این دختر سعودی سوم آوریل از جده، زادگاه خود در غرب عربستان سعودی، به قصد صعود به قله اورست از خانه خارج شد و سرانجام صبح روز شنبه ساعت هشت و سی دقیقه به وقت گرینویچ خود را به بلندترین قله جهان رساند.

این دختر بیست و پنج ساله سعودی که فارغ التحصل دانشگاه شارجه امارات عربی متحده است، اولین زن عربستانی است که موفق شده است خود را به بالای بلندترین قله جهان که ۸۸۴۸ متر ارتفاع دارد، برساند.

حسن محرق اعلام کرد دخترش پیش از این نیز هفت قله بلند را در اروپا، تانزانیا، قطب جنوب و آرژانتین فتح کرده بود و آرزویش فتح قله اورست در رشته کوه هیمالیا بود که سرانجام توانست آن را تحقق بخشد.

عربستان سعوی که تفسیر سختگیرانه ای از اسلام و موازین اسلامی دارد، محدودیت های زیادی را برای فعالیت های زنان در نظر گرفته است اما به تازگی با تعیین برخی شرایط، قوانینی را برای فعالیت های ورزشی دختران جوان در مدارس خصوصی ( نه مدارس دولتی) وضع کرده است.

عربستان سعودی تحت فشارهای شدید نهادهای ورزشی بین المللی قبول کرد دو ورزشکار زن به بازیهای المپیک تابستانی لندن در سال ۲۰۱۲ اعزام کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از جده، کمیته بین المللی المپیک سال قبل قبول کرده بود یک جودوکا و یک دونده زن از عربستان سعودی با رعایت پوشش اسلامی یعنی با سر و بدن پوشیده در بازیهای المپیک لندن شرکت کنند.


Varzesh3.com | ورزش ۳
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.