صعود بزرگان وداع میزبان‌ها

جام جم آنلاین: خشنودی دوستداران فوتبال و تلخکامی میزبانان یورو ۲۰۱۲ پایان بخش مرحله گروهی این رقابت‌ها بود، جایی که شش قدرت‌ سنتی قاره سبز گام به دور حذفی گذاشتند و لهستان و اکراین هم خیلی زود از دور رقابت‌ها کنار رفتند؛درست مثل یورو ۲۰۰۸ که سوئیس و اتریش به عنوان میزبان از راهیابی به مرحله یک چهارم نهایی بازماندند.

پس از شکست لهستان مقابل چک و حذف این تیم اروپای شرقی از گردونه رقابت‌های یورو ۲۰۱۲، اکراین هم در شب پایانی مرحله گروهی مقابل انگلیس به شکست یک برصفر تن داد تا آندری شوچنکو ستاره کهنه‌کار اکراینی‌ها در یک بازی پرحرف و حدیث، وداع غم‌انگیزی با پیراهن تیم ملی کشورش داشته باشد.

در این دیدار انگلیس به عنوان یکی از قدرت‌های سنتی قاره در شرایطی با تک‌گل دقیقه ۴۸ وین رونی به پیروزی رسید که داور خط در نیمه‌دوم اشتباه فاحشی مرتکب شد و توپی را که جان تری از درون دروازه انگلیس بیرون کشید، گل اعلام نکرد.

البته این اولین بار نبود که انگلیس در کانون توجه گذشتن یا نگذشتن توپ از خط دروازه قرار می‌گرفت؛ چرا که در جام جهانی آفریقای جنوبی هم این اتفاق به ضرر انگلیس رخ داد و ضربه لمپارد پس از برخورد با تیرک افقی دروازه آلمان پشت خط فرود آمد، اما داور آن بازی، فرمان به ادامه بازی داد.

به هر حال در شبی که رونی پس از دو جلسه محرومیت علاوه بر گلزنی، بازگشتی شیرین به میدان داشت، جرارد کاپیتان تیم ملی انگلیس نیز به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد.

در بازی همزمان گروه، فرانسه با وجود پذیرش شکست ۲ بر صفر مقابل سوئد گام به مرحله یک‌چهارم نهایی گذاشت تا با احتساب آلمان، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا در مجموع شش قدرت سنتی قاره به دور حذفی راه یابند و در این جمع تنها جای هلند خالی باشد.

خوشحالی هاجسون، الگوبرداری بلان از کرواسی

روی هاجسون سرمربی تیم ملی انگلیس پس از آن‌که تیمش به عنوان صدرنشین راهی دور حذفی شد، گفت: ما از همان آغاز مسابقه‌ها شرایط مطلوبی داشتیم و به همین دلیل از اولین بازی خوب ظاهر شدیم، گرچه اکراین حریف قدرتمند و بازی مقابل این تیم بسیار سخت بود ولی خوشحالم از این‌که موفق شدیم مقابل این تیم پیروزشویم.

هاجسون که در مرحله یک‌چهارم نهایی و در یکی از حساس‌ترین بازی‌ها باید شاگردانش را به مصاف ایتالیا بفرستد، افزود: شاید کمتر کسی تصور می‌کرد ما در این گروه موفق عمل کرده و به عنوان صدرنشین راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شویم. به هر حال مرحله گروهی تمام شده و ما باید خودمان را آماده بازی با ایتالیا کنیم.

این در حالی است که وین رونی، ستاره انگلیس تاکید دارد انگلیس مزد زحمات خود را با صدرنشینی گرفت و حالا همه حریفان از رویارویی با سه شیرها واهمه دارند.

اما لوران بلان سرمربی تیم ملی فرانسه که نوار ۲۳ بازی بدون باخت تیمش با شکست مقابل سوئد پاره شد، درباره دیدار حساس مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل اسپانیا گفت: مشکل بازی با اسپانیا این است که آنها اصلا توپ را به حریف نمی‌دهند و چاره‌ای جز ضدحمله کردن وجود ندارد، کرواسی به ما نشان داد که چطور باید مقابل اسپانیا بازی کنیم. آنها زیاد توپ را در اختیار نداشتند ولی هرزمان که صاحب توپ می‌شدند، بخوبی از آن استفاده می‌کردند و به نظر من، ما هم باید همین طور بازی کنیم.

پرتغال ـ چک؛ آغازگر مرحله یک‌چهارم نهایی

در نخستین دیدار مرحله یک‌چهارم نهایی، امشب پرتغال در شرایطی مقابل جمهوری چک قرار می‌گیرد که نمایش تحسین برانگیز شاگردان بنتو در مرحله گروهی حتی مقابل تیم منسجم آلمان، لرزه بر اندام حریفان انداخته است.

تیمی که در دفاع منجسم و در حمله ویرانگر است با تکیه بر فوق‌ستاره آماده‌ای چون رونالدو می‌تواند شب سختی را برای چک ترسیم کند، حریفی که به احتمال فراوان روسیچکی هافبک نفوذی و یکی از مهره‌های اصلی خود را در اختیار ندارد. در دومین بازی این مرحله هم جمعه شب آلمان به مصاف یونان می‌رود.

آلمان‌ها که تنها تیم مرحله گروهی بودند که با کسب سه پیروزی پیاپی به دور حذفی راه یافتند روی کاغذ نباید کار سختی مقابل یونان داشته باشند، اما اتوره هاگل مربی کهنه‌کار آلمانی که در کسوت سرمربی یونان این تیم را فاتح یورو ۲۰۰۴ کرد، در این باره به یواخیم لو سرمــــربی ژرمن‌ها هشدار داده است که نباید دفاع منجسم و ضدحملات مرگبار حریف را دست‌کم بگیرد!

برنامه مرحله یک‌چهارم نهایی

پنجشنبه: اول تیر: پرتغال ـ جمهوری چک (ساعت۲۳و ۱۵ دقیقه)

جمعه ۲ تیر: آلمان ـ یونان (ساعت۲۳و ۱۵ دقیقه)

شنبه ۳ تیر: اسپانیا ـ فرانسه (ساعت۲۳و ۱۵ دقیقه)

یکشنبه۴ تیر: انگلیس ـ ایتالیا (ساعت۲۳و ۱۵ دقیقه)

در مرحله نیمه‌نهایی برنده دیدار پرتغال ـ چک با تیم پیروز بازی اسپانیا ـ فرانسه و تیم پیروز دیدار آلمان ـ یونان به مصاف یکی از تیم‌های انگلیس یا ایتالیا می‌رود.

امید توفیقی – گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.