صعود تورم آلمان در پی افزایش قیمت‌های انرژی

نرخ تورم آلمان به دنبال افزایش قیمت‌های انرژی، در ماه اوت برای نخستین بار در شش ماه گذشته افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تورم آلمان بر مبنای استاندارد اتحادیه اروپا از ۱٫۹ درصد در ماه ژوییه به ۲٫۲ درصد در ماه اوت افزایش یافت. قیمت‌های مصرف کننده ۰٫۴ درصد در این ماه افزایش داشت که بیشتر از ۰٫۳ درصد گزارش شده در ابتدا بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نرخ تورم آلمان برمبنای غیرهماهنگ با استاندارد اتحادیه اروپا، از ۱٫۷ درصد در ماه ژوییه به ۲٫۱ درصد در ماه اوت افزایش یافت و اصلی‌ترین دلیل این افزایش قیمتهای بالاتر برای نفت و سوخت بود.

به اعتقاد کارشناسان، با به اجرا درآمدن تحریم اتحادیه اروپا بر نفت ایران در اول ژوییه و طوفان در خلیج مکزیک که تولید این منطقه را فلج کرد، قیمت‌های نفت از پایان ماه ژوئن تقریبا ۲۵ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر بحران بدهی دولتی اروپا به رشد اقتصادی در بلوک ارزی یورو لطمه زده است.

سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا در نشست اخیر خود با برنامه خرید نامحدود اوراق قرضه به منظور کنترل نرخهای بهره در کشورهایی مانند اسپانیا یا ایتالیا موافقت کردند.

ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، هفته گذشته اعلام کرده بود انتظار دارد تورم منطقه یورو سال آینده به پایین دو درصد که سقف تعیین شده برای تورم از سوی این بانک است، کاهش یابد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.