صلح و دوستی در سطح منطقه تقویت می شود

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ سید حسن موسوی در مراسم نشست نهضت شورای حکام مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی که صبح امروز در هتل لاله برگزار شد؛ گفت: امروز بسیار خوشنودم که شاهد برداشته شدن گامی تعیین کننده در حوزه فرهنگ قاره کهن، آسیا و ویژه منطقه آسیای غربی و مرکزی هستم. منطقه ای که به حق یکی از کانون های شکل گیری تمدن های بشری است و در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود شمار عظیمی از مواریث فرهنگی ناملموس را در خود پذیرفته است.
وی افزود: حاضران در این جمع به خوبی واقفند که این گونه میراثی، گونه‌ای است که در درون مرزهای سیاسی-اداری کشورها محصور نمی ماند و به گونه ای سیال در پهنه های جغرافیایی وسیعتر جاری می شود.
موسوی تصریح کرد: شاید به جرات بتوان گفت که در این حوزه از میراث فرهنگی مفهوم “میراث مشترک” به بهترین وجه معنا پیدا میکند زیرا کمتر تجلی ای از میراث فرهنگی ناملموس را می‌توانیم بیابیم که تجلی ای ویژه در کشوری دیگر و نزد ملتی دیگر نداشته باشد.
معاون رئیس جمهور بیان کرد: در همین ارتباط، حوزه‌ی آسیای غربی و مرکزی بسیار شاخص بوده و در ظاهر، این پهنه جغرافیایی عرصه گردهم آمدن شماری چشمگیر از ملل، اقوام، مذاهب، زبان ها، نژادها بوده که هر کدام پیشینه ای غنی در حوزه های مختلف میراث فرهنگی ناملموس دارند که شامل “سنن شفاهی ویژه آیین ها”، “آداب و رسوم خاص”، “هنرهای اجرایی منحصر به فرد” ، “پیکره های دانش سنتی اصیل”، “صنعت گری های سنتی خاص” است.
 وی اظهار داشت: جالب این جاست که اگر در تمامی این تجلیات دقت کنیم و در مقیاسی ریز به کُنه این عناصر فرهنگی توجه نمائیم در می یابیم که یک هسته فرهنگی اصیل در جمع آن ها مشترک است .
موسوی تصریح کرد: این  هسته فرهنگی مشترک،”میراث فرهنگی ناملموس آسیای غربی و مرکزی” بوده و بر این عقیده هستم که مراد طرفین توافق نامه ی منعقده که زمینه ساز تاسیس این مرکز بوده نیز درآغاز همین باور بوده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: بسیاری از صورت های میراث فرهنگی ناملموس را می‌شناسیم که به راحتی می توانند با صفت آسیای غربی و مرکزی خوانده شوند، “آیین های آسیای غربی و مرکزی”، “معماری آسیای غربی و مرکزی”، “طب سنتی آسیای غربی و مرکزی”، “اسطوره های آسیای غربی و مر کزی”، “موسیقی آسیای غربی و مرکزی”، “هنرهای اجرایی آسیای غربی و مرکزی” و امثال آ‌ن ها.
وی ادامه داد: اما منطقه ی آسیای غربی و مرکزی، به رغم برخورداری از این پیشینه غنی، به شکلی حیاتی نیازمند آگاهی افزایی و ظرفیت سازی در رفتار با این مقوله های میراثی، فراگیری شیوه مطلوب بهره برداری از آن بوده، به ویژه آن هنگام که سخن از میراث فرهنگی ناملموس مشترک به میان می‌آید.
موسوی خاطرنشان کرد: همه ما ملت های ساکن در این منطقه نیازمند برخورداری از آخرین دست آوردهای علمی و تخصصی در این حوزه هستیم و نیاز داریم میراث ناملموس منطقه را بشناسیم .
وی تاکید کرد: نیازمندیم راه های پاسداری از آن ها را فرا بگیریم و لازم است بدانیم که کدام شیوه بهره برداری شیوه ای است که موجودیت این میراث را به خطر نمی اندازد. پرسش های این گونه بسیارند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: به هر حال امروز شاهدیم که فرصتی در پایتخت کشور ما ایجاد شده که به واسطه آن کشورهای این منطقه وسیع می توانند پیرامون این علائق و دغدغه های مشترک به بحث بنشینند و به اتخاذ تصمیم بپردازند .
وی تصریح کرد: این اقدام بالاتر از هر چیز دیگری به تقویت صلح و دوستی در سطح منطقه و ترغیب ملتها به گفتگو خواهد انجامید ضمن آن که به هر حال زمینه را برای شناسایی مستندسازی، پژوهش، پاسداری، احیا و بهره برداری اصولی از میراث فرهنگی ناملموس، این بار در بعد وسیع منطقه ای هموار خواهد ساخت.
معاون رئیس جمهور ابراز داشت: تردیدی نیست که گام نخست، همواره، گام کسب تجربه است امیدوادرم که این نخستین گام در بردارنده تجارب بزرگ و نوید بخش اقدامات پربار آتی باشد.
موسوی بیان کرد: باشد که در آینده نزدیک، و به واسطه تعاملات فی مابین این مرکز و سازمان ها و نهادهای بین المللی، شاهد گسترش سریع فعالیتهای این در سطوح گسترده تر منطقه باشیم تا بدان جا که در نهایت کل حوزه میراث فرهنگی ناملموس آسیای غربی و مرکزی با این مرکز همراه گردد./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.