ضایعات ۳۰ درصدی تولید “برنج”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

۳۰ درصد از برنج‌های تولیدی داخلی در مرحله کاشت، داشت و برداشت به هدر می‌رود که با جلوگیری از واردات و اتلاف ضایعات در بخش کشاورزی در تولید برنج خودکفا می‌شویم.

علی ایرانپور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه کشور ما سالیانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج نیاز دارد افزود: ۳۰ درصد از این نیاز، معادل سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن از طریق واردات و مابقی توسط تولیدات داخلی تأمین می‌شود. 

وی تصریح کرد: با کاهش ضایعات و اصلاح روش‌ها، تولیدات داخلی افزایش و واردات کاهش خواهد یافت. 

ایرانپور با بیان اینکه افزایش واردات می‌تواند ناشی از عدم هماهنگی بین وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باشد، افزود: با نبودآمار تولید و بررسی نشدن نیاز واقعی کشور به میزان واردات، با کاهش و یا افزایش مواجهه خواهیم شد. 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اظهار امیدواری در اجرای کامل طرح انتزاع و رفع بسیاری از نواقص و مشکلات در واردات و صادرات یادآور شد: چنانچه واردات برنج و یا هر محصول دیگر اعم از چای و مرکبات بیش از نیاز هر ساله کشور وارد شود آسیب جدی‌تر تولیدات داخلی وارد می‌کند. 

نماینده مردم مبارکه با بیان اینکه ذخیره‌سازی باید در حوزه نهادهای دامی صورت بگیرد خاطرنشان کرد: واردات و ذخیره‌سازی نهادهای دامی، تأثیر مستقلی بر کاهش قیمت گوشت سفید و قرمز دارد. 

ایرانپور با بیان اینکه کیفیت برنج‌های خارجی در مقایسه با برنج‌های داخلی کمتر و ارزان‌تر می باشند اظهار داشت: قیمت و کیفیت برنج‌های خارجی سبب می‌شود اشخاصی که توانایی خرید برنج مرغوب داخلی را ندارند از آن استقبال کنند و این شرایط تأثیر فنی بر تولیدات برنج و برنجکاران داخلی می‌گذارد. 

نماینده مردم مبارکه با تأکید براینکه امنیت بهداشتی باید در کنار امنیت غذایی تأمین شود افزود: بررسی وضعیت برنج‌های وارداتی و موارد بهداشتی در آن باید زنگ خطری باشد بر واردات، چنانچه تا هنگامی که نیاز به محصولی نداریم، اقدام به واردات نکنیم.
 انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.