ضد قهرمان پرطرفدار

۱۹م دیماه ،

جام جم آنلاین: «حسام» تا این‌جای سریال «زمانه»، بدترین شخصیتی است که وجود دارد. او زیاده‌خواهی است که با پولش آدم‌ها را می‌خرد و مانند مهره‌های پیاده شطرنج آنها را جابه‌جا می‌کند. او برادرش را کشته و اموال او را تصاحب کرده، اما چنان وانمود می‌کند که خانواده‌اش باور کنند او بی‌گناه است.

او به خانواده‌اش چنان با اطمینان دروغ می‌گوید که برای لحظه‌ای حتی بیننده هم که تا حدودی از ماجراها باخبر است، باور می‌کند که حسام بی‌گناه است. این مرد پا به سن گذاشته شخصیتی چند لایه دارد که هم جذاب است و هم نفرت‌ انگیز.

اجرای چنین نقشی را مسلما بازیگری باید به عهده بگیرد که توانمندی‌های خاصی داشته باشد و به تمام اصول بازیگری از جمله فاصله‌گذاری آشنا باشد.

حسن فتحی، کارگردان «زمانه» تاکنون به مخاطبان آثارش ثابت کرده بازیگرشناسی خُبره است. او می‌داند برای هر نقشی چه بازیگری را مقابل دوربین ببرد.

فتحی می‌داند بازیگر نقش حسام باید با تحلیل نقش آشنا باشد، پس این نقش را به «حسین محجوب» سپرد که در سریال «در مسیر زاینده‌رود» با او کار کرده و جنس بازی او را می‌شناسد و می‌داند این بازیگر قدیمی نقش‌ آدم‌های بدجنس را آنقدر خوب بازی می‌کند که بیننده هم با او و شخصیت‌اش همراه شود و هم از او بدش بیاید. محجوب از بهترین بازیگرانی است که می‌تواند «ضدقهرمان» قصه را پرطرفدار کند.

محجوب این توانایی را ابتدا در سینما به نمایش گذاشت. او در فیلم «پرده آخر» نقش سمسار بدجنسی را بازی کرد که می‌دانست چگونه باید اموال خانواده بازمانده قجری را از چنگ آنها دربیاورد. اما اوج بازی او در نقش ضدقهرمان در فیلم تحسین‌برانگیز «رنگ خدا» ساخته مجید مجیدی بود. او در این فیلم نقش پدر پسر نابینایی را بازی کرد که به هر دری می‌زند تا از شر این پسر راحت شود….

محجوب در تلویزیون نقش‌های زیادی بازی کرده است؛ نقش‌هایی که عمدتا از او یک قهرمان ساخته است. اما حسن فتحی با سپردن نقش پدر خانواده در سریال «در مسیر زاینده‌رود» این امکان را به محجوب داد تا او به یکی از ضدقهرمان‌های به یادماندنی تلویزیون تبدیل شود؛ پیرمردی که در سرش هوس ازدواج با دختر جوانی را می‌پروراند، اما مرگ پسر جوانش او را به انتقام‌جویی کشاند؛ انتقامی که مادر قاتل را وارد بازی سختی کرد.

حالا محجوب در سریال «زمانه» بار دیگر نقشی چند لایه را به عهده گرفته است. او این‌بار اما به جای یک نفر چند نفر را به بازی پرخطر خود وارد کرده است. زندگی این آدم‌ها برای او اهمیت ندارد. آنچه مهم است، برنده شدن او در این بازی است.

طاهره آشیانی ‌-‌ دبیر گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.