طالبانی عراقی ها را تهدید به استعفا کرد

جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق، تهدید کرده است که اگر به نوری المالکی، نخست وزیری این کشور، رای سلب اعتماد داده شود، استعفا خواهد داد.

جلال طالبانی، در نامه‌هایی که وی اخیرا به مسعود بارزانی رئیس منطقه خودمختار عراق، ایاد علاوی نخست وزیر سابق عراق، اسامه النجفی رئیس پارلمان عراق و همچنین مصطفی یعقوبی رهبر جنبش ملی‌گرای صدرا نوشته، در این باره هشدار داده است.

بارزانی رهبری تلا ش‌ها برای دادن رای سلب اعتماد به المالکی را برعهده دارد.

طالبانی در این نامه‌ها نوشته است:” اگر اقدامات برای دادن رای سلب اعتماد به المالکی ادامه یابد. مطابق با قانون اساسی از سمت‌ام به عنوان رئیس جمهوری استعفا می‌دهم.”

مطابق با قانون اساسی عراق، اگر بیش از نیمی از ۳۲۵ نمایندگان پارلمان علیه نخست وزیر رای دهند، وی مجبور است تا از قدرت کناره گیری کند.

جلال طالبانی گفت: ” رئیس جمهوری باید شخصی مستقل باشد که بر اتحاد ملی نظارت دارد و برای اتحاد (ملت) تلاش می‌کند، حمایت یک‌جانبه نقش من را زیر سوال می‌برد.”

رئیس جمهوری عراق ادامه داد : “بنابر بر این اگر شرایط حاضر مرا وادار سازد تا بر خلاف موضع اولیه‌ام عمل کنم استعفا خواهم داد .”

روابط میان بغداد و منطقه خود مختار کردستان عراق به ویژه پس از متواری شدن طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهوری این کشور، به این منطقه رو به تیرگی نهاده است.

طارق الهاشمی با اتهامات “هدایت جوخه مرگ و همچنین طراحی انفجار پارلمان در نوامبر ۲۰۱۱” مواجه است.

مقام‌های منطقه کردستان عراق از تحویل وی به دولت مرکزی خودداری کرده‌اند.

۲۶۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.