‘طالب ایام بیک اف’ عامل حمله نظامی تاجیکستان به خاروغ کیست؟

به گزارش ایرنا و به نقل از رادیو امروز، نام این فرد که فرمانده شورشیان جنگ های داخلی سالهای ۱۹۹۲ تا ۹۷ نیز بوده ، بواسطه حمله نظامی دولت، اکنون در بیشتر کشورهای غربی و منطقه بر سر زبان ها افتاده است.

با وجودی که دولت تاجیکستان او را قاچاقچی مواد مخدر و جنایتکار معرفی می کند اما طرفدارانش او را قهرمانی می دانند که حاضر هستند جان خود را برایش فدا کنند.

دولت دوشنبه معتقد است، ‘نظراف’ شنبه هفته گذشته هنگام بازگشت از یک ماموریت اداری از منطقه ‘اشکاشم’ به سمت خاروغ توسط ‘طالب ایام بیک اف’ فرمانده پاسگاه مرزی این منطقه و گروه تحت امر وی با کارد کشته شده است.

سرهنگ ‘ایام بیک اف’ معروف به’طالب قومندان’ تا آخر وقت شنبه هفته گذشته روز ترور نظراف، ریاست اداره مرزبانی کمیته امنیت ملی تاجیکستان را در استان بدخشان برعهده داشت اما پس از متهم کردن او به کشتن نظراف نافرمانی های او و همراهانش شروع و همین امر سبب حمله نظامی دولت به آن منطقه شد.

به هر حال این امر سبب شد تا یکبار دیگر تاجیکستان بخاطر درگیری های داخلی بر سر زبان ها بیفتد به طوری که نه تنها گروه های مخالف دولت بلکه دولت های آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و چین بیانیه های جداگانه ای صادر کرده و از دولت دوشنبه درخواست کرده اند تا زودتر به این ناآرامی ها خاتمه دهد.

برخی کارشناسان سیاسی هدف از اقدام نظامی دولت در استان بدخشان را افزایش نظارت بر این منطقه، عده ای دیگر مقابله با سهم خواهی از قاچاق مواد مخدر و سنگ های تزئینی گرانقیمت این منطقه و عده ای نیز پاسخگویی به فشار برخی از قدرت های بزرگ برای تحمیل خواسته های نظامی خود بر این کشور می دانند.

به هرحال این افراد می گویند ‘طالب ایام بیک اف’ از افراد کلیدی و عامل اصلی این اهداف به شمار می رفته است.

‘خشنود رحمت الله اف’ سخنگوی ریاست مرزبانی کمیته امنیت ملی تاجیکستان، هرگونه اطلاع رسانی درباره ‘ایام بیک اف’ را محرمانه عنوان کرد اما افزود: او شخص مهمی نبوده بلکه تنها فرمانده یک پاسگاه مرزی بوده که مسئولیت مهمی تلقی نمی شود.

ایام بیک اف ۴۶ ساله فرد اصلی حوادث خاروغ و برادر ‘عبدالامان ایام بیک اف’ قاچاقچی و فرمانده مشهور بدخشان در سال های ۹۰ بوده که در سال ۱۹۹۴ میلادی کشته شد.

بخش روسی بی.بی.سی گزارش کرد در درگیری ها در استان بدخشان ، ۱۰۰ سرباز و ۱۰۰ غیرنظامی کشته شدند.

استان بدخشان از مناطق راهبردی تاجیکستان است که با چین، افغانستان و قرقیزستان هم مرز است و در مسیر قاچاق مواد مخدر از افغانستان قرار دارد.

بدخشان که در شرق تاجیکستان واقع است، یکی از فقیرترین مناطق این کشور با بالاترین سطح بیکاری است.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۹۹۳۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.