طبق مجموعه نظرات شورای نگهبان عمل می کنیم

حجت الاسلام ‘محمدرضا میر تاج الدینی’ عصر امروز – یکشنبه – پس از پایان جلسه هیات دولت در گفت و گو با خبرنگارن ایرنا و ایسنا افزود: نظر تفسیری شورای نگهبان در برخی رسانه ها درست منعکس نشد اما متن آن منتشر شده است که شورای نگهبان در آن حدودی را تعریف ،تفسیر ،تعیین و بیان کربده است که ما هم در همان چارچوب و حدود عمل می کنیم .

وی اظهار داشت : عمده نظر شورای نگهبان در خصوص نظارت بر اجرای قانون اساسی درباره سایر قوا بوده که در این متن بیان کرده است .

میرتاج الدینی با بیان اینکه اما درباره اجرای قانون اساسی و نظارت بر آن در محدوده قوه مجریه ،شورای نگهبان مطلبی را نگفته است ،ادامه داد : بیان شورای نگهبان حاکی از آن است که اجرای قانون اساسی و نظارت بر آن در محدوده قوه مجریه مسلم است .

معاون رییس جمهوری در اجرای قانون اساسی توضیح داد : اینکه بر خی رسانه ها از زبان شورای نگهبان اعلام کرده اند که معاونت نظارت بر اجرای قانون اساسی غیر قانونی است باید توضیح داد شورای نگهبان در مورد معاونت مطلبی نگفته و در متن تفسیر آن نامی از معاونت نیامده است .

وی ادامه داد : موضوع بعدی این است که معاونت ما اجرای قانون اساسی است نه معاونت نظارت.

میرتاج الدینی با یاد آوری اینکه مسوولیت اجرای قانون اساسی یکی از وظایف مصرح رییس جمهوری در قانون اساسی می باشد که در اصل ۱۱۳ آمده است ،اظهار داشت : بر اساس اصل ۱۲۴ قانون اساسی رییس جمهوری برای اجرای وظایف خود می تواند معاونینی داشته باشد.

معاون رییس جمهوری در اجرای قانون اساسی افزود : در مورد سایر نهادها و سازمانها از جمله هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی در بند سوم متن تفسیری شورای نگهبان آمده است در مواردی که به موجب قانون اساسی رییس جمهوری حق نظارت و مسوولیت اجرا ندارد حق ایجاد هیچگونه نهادی را نیز ندارد .

میرتاج الدینی اضافله کرد : مفهوم مستفاد از این بند این است که رییس جمهوری در مواردی که حق نظارت و مسوولیت اجرا دارد می تواند تشکیلاتی را برای انجام این مسوولیت داشته باشد .

وی با بیان اینکه هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی نیز در محدوده قوه مجریه می تواند کار خود را ادامه دهد، گفت: همانطور که براساس اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی رییس مجلس شورای اسلامی وظیفه تطبیق مصوبات دولت با قوانین عادی را دارد و برای خود هیات تطبیقی به عنوان گروه مشاور در نظر گرفته است، رییس جمهوری هم برای انجام وظایف مصرح در اصول قانون اساسی، می تواند برای خود گروه مشاورانی داشته باشد.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: پیش از این نیز گفته ایم که هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی شخصیت مستقل ندارد بلکه نظر مشورتی به رییس جمهوری می دهد و ریاست آن نیز با شخص رییس جمهوری است.

میرتاج الدینی با یادآوری این نکته که درگذشته نیز شورای نگهبان نسبت به اصل ۱۱۳ قانون اساسی نظرات خود را ارایه کرده است، ادامه داد: همچنین قانون حدود اختیارات و وظایف رییس جمهوری در راستای اصل ۱۱۳ پیش از این تصویب و با تایید شورای نگهبان قانونی شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به نظر اخیر شورای نگهبان، نظرات قبلی و قانون حدود اختیارات و وظایف رییس جمهوری عمل خواهیم کرد.

سیام**۹۰۱۲** ۱۴۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۹۹۳۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.