طب‌ سنتی ایران جهانی می‌شود

۰۷م اسفند ،

پرونده طب سنتی ایران به یونسکو فرستاده شد. این پرونده از میان تعداد قابل توجهی پرونده‌ میراث معنوی انتخاب شده و به نظر می‌رسد که مسئولان میراث فرهنگی امید بسیاری برای به ثبت رسیدن این پرونده در فهرست میراث یونسکو دارند.

به گزارش ممتازنیوز، آتوسا مومنی مدیر کل دفتر ثبت و حفظ و احیای آثار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت و گو با CHN می‌گوید: «پرونده طب سنتی برای ثبت در نشست سال آینده یونسکو  ارسال شد. در این  پرونده مبانی نظری طب سنتی ایران برای کارشناسان یونسکو ارسال شده‌است.»

او در پاسخ به این سوال که شرح ابعاد مختلف این پرونده چیست، می‌گوید که برای چند روز دیگر جزییات کامل این پرونده و شاخه‌های مختلف طب سنتی که برای یونسکو فرستاده شده، اعلام می‌شود.

مومنی در پاسخ به این سوال که چرا پرونده‌های مهمی همچون پرونده ثبتی فناوری بادگیر در یزد برای امسال فرستاده نشد، می‌گوید: «بر عهده من یا آقای علویان صدر نیست که برای اولویت بندی پرونده‌ها اقدام کنیم، بلکه تعداد بسیاری از کارشناسان در شورای سیاستگذاری می باشند که تصمیم می‌گیرند و بنا بر تصمیم آن‌ها پرونده طب سنتی انتخاب شد.»

نوروز اولین پرونده از این بود که به اتفاق کشورهای همسایه ایران در فهرست میراث جهانی جای گرفت. موسیقی ردیف ایرانی، قالیبافی استان فارس،آیین‌های پهلوانی، قالی شویی مشهد اردهال،تعزیه،روش سنتی قالی بافی در کاشان، موسیقی بخش‌های خراسان، فناوری ساخت لنج در جنوب ایران، نقالی قصه‌های ایرانی از جمله پرونده‌های ثبت معنوی ایران در یونسکو بودند.

گفته می‌شود که گیاه درمانی، ماساژ درمانی، حجامت،بادکش درمانی، زالو درمانی، فصد ( رگ زدن) و آب درمانی یا آبزن‌ها از روش های سنتی درمانی ایران می باشند.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.