طراحی راکتور ۳۶۰ مگاواتی در کشور/ وجود ۴۴۰ راکتور برای تولید برق هسته‌ای در دنیا

۲۷فروردین۱۳، فاوانیوز : معاون سازمان انرژی اتمی از اجرای پروژه بومی طراحی و ساخت راکتور برای تولید برق خبر داد و گفت: این راکتور با ظرفیت ۳۶۰ مگاواتی با اتکا به توان داخلی ساخته خواهد شد که در حال حاضر مراحل طراحی آن پایان یافته است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از مهر، دکتر محمد احمدیان در نشست فناوری هسته ای تهدید یا فرصت با اشاره به کاربرد فناوری هسته ای در جنگ جهانی دوم، افزود: پس از جنگ جهانی دوم بحث تولید انرژی در راکتورهای کنترل شده مطرح و بسیاری از کشورها به سمت تولید انرژی از فناوری هسته ای شدند.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به تعداد راکتورهای فعال و میزان برق تولیدی از انرژی هسته‌ای، اظهار داشت: تا اواخر سال ۲۰۱۲ تعداد ۴۴۰ راکتور در دنیا در زمینه تولید برق فعال می باشند که از این تعداد راکتور ۳۸۴ مگاوات برق تولید می‌شود.

وی تعداد راکتورهای در دست ساخت در دنیا را ۷۵ راکتور با ظرفیت ۷۶ هزار مگاوات ذکر کرد و ادامه داد: علاه بر این ۹۴ راکتور با ظرفیت ۱۰۲ هزار مگاوات در دست برنامه ریزی است.

احمدیان با اشاره به جایگاه فعلی انرژی هسته‌ای برای تولید برق، خاطر نشان کرد: با استفاده از انرژی‌های نو چون انرژی خورشیدی و باد شاهد کم شدن سهم انرژی هسته ای در تولید برق هستیم.

وی به بیان وضعیت کشور در زمینه تولید برق از انرژی هسته‌ای پرداخت و یادآور شد: در قبل از انقلاب برای تولید ۲۳ هزار مگاوات برق از انرژی هسته ای با شرکت‌های غربی تفاهم نامه امضا و متعاقب آن قرار شد نسبت به ایجاد دو واحد نیروگاه در بوشهر و  ۲ واحد در دارخوین اقدام شود.

احمدیان با تاکید بر اینکه در بعد از انقلاب نیز ایجاد و راه اندازی نیروگاه بوشهر با طرح آلمانی‌ها پیشرفت خوبی داشته است، اضافه کرد: با اعمال تحریم‌ها ساخت ۲ راکتور بوشهر متوقف شد و پس از یک دوره نسبتا طولانی رکود روسیه قرار داد تکمیل آن را امضا کردند.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به آخرین وضعیت راکتور بوشهر برای تولید برق خاطر نشان کرد: با تکمیل این نیروگاه در سال قبل توانستیم برق تولید کنیم و قبل از آنکه این برق را وارد مدار کنیم در حال رفع ایرادات آن هستیم.

احمدیان با اشاره به وضعیت فعلی نیروگاه بوشهر، گفت: در حال حاضر مشغول رفع ایرادات قبل از تحویل موقت نیروگاه به پیمانکار ایرانی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ساختگاه نیروگاه بوشهر می‌تواند ۴ تا ۶ هزار مگاوات برق اتمی را پشتیبانی کند و یادآور شد: امکانات واحد اول نیروگاه می‌تواند برای واحدهای بعدی نیز استفاده شود.

احمدیان از تلاش سازمان انرژی اتمی برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای خبر داد و گفت: در این راستا سازمان دو راهکار را در نظر دارد. یکی ساخت راکتور تازه با همکاری شرکت‌های خارجی است که هرچند  سرعت کار بیشتر و هزینه کمتر است ولی سهم مشارکت ایران کم خواهد شد.

وی اجرای پروژه بومی در این زمینه را راهکار دوم ذکر کرد و ادامه داد: در این زمینه اجرای پروژه بومی طراحی و ساخت راکتور ۳۶۰ مگاواتی با اتکا به توان داخلی از دیگر راهکارها است که در این زمینه طراحی‌های این راکتور به پایان رسیده است.

به گفته معاون سازمان انرژی اتمی، این پروژه در مرحله شناسایی و چگونگی ساخت تجهیزات راکتور قرار دارد.

فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.