طراحی یک هواپیمای بدون سرنشین

۵شنبه ۱۱م آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

برای اولین بار توسط دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان، هواپیمای بدون سرنشین با قابلیت تبدیل iبه چندین ریزپرنده طراحی شد.

این طرح بر اساس تحقیقات مهندس مصطفی حسنعلیان دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان و تحت نظر دکتر سعید ضیائی راد عضو هیأت علمی و رئیس دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه ارائه شده است.

دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره iبه قابلیت تبدیل این هواپیمای بدون سرنشین iبه چند ریزپرنده مجزا از هم گفت: ریزپرنده های جدا شده از این هواپیمای بدون سرنشین، هر یک پرنده هایی جداگانه می باشند که توسط هواپیمای مادر هدایت خواهند شد.

وی قرارگیری هواپیما در حالت هایی چون اتصال همهی ریزپرنده ها iبه هواپیمای مادر (ریزپرنده با پلن فرم دلتا) و تشکیل یک هواپیمای UAV، جداشدن دو ریزپرنده متقارن از سمت چپ و راست هواپیما (وجود هواپیمای مادر iبه همراه دو ریزپرنده MAV) و جداشدن چهار ریزپرنده متقارن از سمت چپ و راست هواپیما (تشکیل ریزپرنده مادر iبه همراه چهار ریزپرنده MAV جدا از هم) را از جمله حالت های ممکن در هواپیمای بدون سرنشین طراحی شده عنوان نمود.

حسنعلیان با بیان این که در این هواپیما امکان ترکیب همهی حالت های فوق امکان پذیر است، تصریح نمود: تبدیل این هواپیما iبه پنج ریزپرنده و جدایش همزمان، متقارن و جداگانه آن ها، تبدیل هواپیما iبه سه یا دو ریزپرنده و قابلیت جدایش هریک از بخش ها بصورت مجزا از هم و یا تحت کنترل یک مجموعه از هواپیمای منفصل شده و نیز امکان تجهیز این هواپیما iبه تعداد بیشتری از ریزپرنده های بدون سرنشین قابل انفصال، از دیگر قابلیت های پیش بینی شده در طراحی این هواپیما است.

وی همچنین با اشاره iبه این که برای طراحی این هواپیما پنج هواپیما iبه صورت مجزا طراحی شده است از نام گذاری این هواپیما iبه نام UCM خبر داد.

عضو بنیاد ملی نخبگان در ادامه افزود: سیستم کنترل و ناوبری این هواپیما iبه گونه‌ای خواهد بود که در ابتدا و در شرایط یکدست بودن مجموعه هواپیما، کنترل آن بصورت یکپارچه و پس از تجزیه آن iبه دیگر ریزپرنده ها، سیستم کنترل تحت فرماندهی هواپیمای مادر، اطلاعات دریافتی توسط هر ریزپرنده جدا شده را iبه ایستگاه­های زمینی، هوایی و یا دریایی مخابره خواهد نمود.

وی با اشاره iبه شیوه کنترل این هواپیما بر اساس سیستم ناوبری تعاونی تصریح نمود: هر کدام از ریزپرنده های طراحی شده در این پروژه قادرند iبه گونه‌ای برنامه ریزی شوند که علاوه بر ارتباط با هواپیمای مادر و یا ایستگاه دریافت و ارسال اطلاعات، با سایر ریزپرنده‌های مشابه نیز ارتباط داشته و در صورت ایجاد اشکال برای هواپیمای مادر، هدایت و فرماندهی این مجموعه iبه ترتیب iبه سایر ریزپرنده ها منتقل شود.

دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر ویژگی های منحصر بفرد این هواپیمای بدون سرنشین اضافه نمود: افزایش دید پروازی و فضای تحت پوشش تصویری و همچنین افزایش خاصیت رادار گریزی پس از جدایش از دیگر قابلیت های این هواپیما است.

حسنعلیان همچنین از طراحی پرنده هایی با کارکردی مشابه با این طرح نظیر قابلیت تفکیک، پرواز گروهی و نیز iبهره گیری از حالت های مختلف پروازی در آینده نزدیک خبر داد.

گفتنی است؛ طرح هواپیمای بدون سرنشین UAV با قابلیت تبدیل شدن iبه پنج ریزپرنده MAV پس از انجام موفق آنالیزهای لازم و تخمین دقیق نیازهای فنی و عملیاتی از قبیل سایزینگ، نیروهای وارد بر آن و نیز پیش بینی های لازم در بخش هایی چون وزن، ارتفاع پروازی، سرعت و شتاب در حالت های گوناگون، محاسبات آیرودینامیکی و پایداری، آبان ماه سال جاری iبه شماره ۷۶۹۸۰ در اداره ثبت اختراعات ومالکیت صنعتی iبه ثبت رسیده است.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال iبه کلوب


تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.