طرح انگلیس برای خروج از افغانستان پیش از ۲۰۲۲

وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد، نیروهای مسلح این کشور پیش از سال ۲۰۲۲ میلادی که زمان تعیین شده برای خروج نظامیان خارجی از افغانستان است، می‌تواند این کشور را ترک کنند و کنترل امنیتی را به نیروهای افغان بسپارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس بر این موضوع تاکید کرد که انگلستان از افزایش حملات نیروهای افغان علیه نیروهای خارجی به ویژه انگلیسی‌ها در داخل خاک افغانستان هراسی ندارد و به دنبال این است که نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

وی با اشاره به این نکته افزود: حملات نیروهای افغان چه پلیس و چه ماموران امنیتی علیه نیروهای ناتو طی چند ماه گذشته افزایش یافته است.

ایوان لویس، وزیر توسعه بین‌الملل دولت سایه دولت انگلستان نیز به نمایندگان پارلمان این کشور گفت که ۳۴ مورد حمله نیروهای افغان علیه نیروهای ائتلاف ناتو صورت گرفته و طی آنها ۴۵ تن کشته شدند.

جاستین گرینینگ، وزیر توسعه بین‌الملل دولت دیوید کامرون، نخست‌ وزیر انگلیس نیز نسبت به این حملات هشدار داد و اعلام کرد که باراک اوباما ماه گذشته در خصوص نگرانی‌ها در رابطه با افزایش کشته شدن نیروهای ائتلاف توسط پلیس و سربازان افغان هشدار داده بود.

وزیر دفاع انگلیس همچنین اعلام کرد که لندن باید معاهده صلحی را از طریق مذاکره با اعضای میانه‌روی شبه نظامیان در افغانستان بپذیرد.

وی که در حضور نیروهای انگلیسی در ولایت هلمند افغانستان صحبت می‌کرد، گفت: ما هم‌اکنون باید در مورد تعداد نیروهای انگلیسی که در افغانستان حضور دارند بار دیگر بیاندیشیم. ما باید به این موضوع فکر کنیم که چه فعالیت‌هایی را برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان انجام دهیم.

وی افزود: من به دنبال این هستم که تعداد نظامیان را در سال ۲۰۲۲ میلادی و پیش از خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان کاهش دهم و برای این منظور مذاکراتی را با فرماندهان ارشد ارتش انگلیس در افغانستان صورت داده‌ام.

بر اساس برنامه‌های کنونی، نیروهای امنیت ملی افغانستان در اواسط سال آینده کنترل امنیتی را از نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری امنیت و ثبات در افغانستان (ایساف) به دست می‌گیرند. این روند پیش از سال ۲۰۲۲ میلادی صورت می‌گیرد.

اظهارات فیلیپ هاموند پس از فرمانده نیروهای انگلیسی در ولایت هلمند اعلام شد. این فرمانده انگلیسی به روزنامه دیلی تلگراف گفته بود که “ما به دنبال این قضیه نیستیم که نیروهای انگلیسی بدون برنامه در ولایات و شهرهای مختلف افغانستان حضور داشته باشند و هیچ کاری انجام ندهند. ما به دنبال واگذاری کامل مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان هستیم.”

وزیر دفاع انگلیس همچنین افزود: اقدام عاجل برای دستیابی به صلح در افغانستان این است که این کشور را عاری از تروریست کرده و سپس از آن را ترک کنیم.

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس نیز اعلام کرد که هیچ تغییر رسمی در مورد زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی و انگلیسی از افغانستان صورت نگرفته است اما تسریع در خروج نیروها امر متغیر است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.