طرح روسیه و آمریکابرای سوریه: اسد ۲۰۲۴ بماند، ولی بدون اختیارات اجرایی

۴ م دیماه ،

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

منابع نزدیک به سازمان ملل اعلام کردند اخضر الابراهیمی که برای دیدار با مقام‌های سوریه وارد دمشق شده است، به منظور پایان دادن به بحران این کشور امروز (دوشنبه) طرح روسیه – آمریکا را به بشار اسد ارائه می‌کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه فیگارو فرانسه به نقل از منابع نزدیک به سازمان ملل اعلام کرد: اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه طرحی مشترک از سوی مسکو و واشنگتن را در دیدار با بشار اسد ، رئیس‌جمهوری سوریه به وی ارائه می‌کند تا روند خشونت‌ها در سوریه بیش از این افزایش نیابد.

به نوشته این روزنامه، طرح مذکور شامل تشکیل یک دولت انتقالی متشکل از وزرای بی‌طرف و مورد قبول دو جناح درگیر در سوریه است و بشار اسد تا سال ۲۰۲۴ که دوره ریاست جمهوری وی به پایان می‌رسد در قدرت باقی خواهد ماند اما از اختیارات اجرایی برخوردار نخواهد بود.

فیگارو همچنین اعلام کرد که روسیه و آمریکا در خصوص عدم شرکت مجدد اسد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ به توافق نرسیده‌اند و این گزینه از سوی رئیس‌جمهوری سوریه نیز رد شده است.

بنا بر این گزارش، بشار اسد نیز در تماس‌هایی که با مقام‌های روسیه داشته طرح را پذیرفته، به شرطی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ سوریه شرکت کند.

این روزنامه فرانسوی در عین حال تاکید کرد که مساله ارجاع پرونده بشار اسد به دادگاه جنائی بین‌المللی از سوی هیچ یک از کشورهای آمریکا و روسیه مورد بررسی قرار نگرفته اما پیشنهاد خروج اسد از سوریه و پناهنده شدن وی به یکی از کشورهای امارات، بلاروس و یا کشوری در آمریکای جنوبی از سوی مسکو و واشنگتن مورد بحث قرار گرفته است.

اخضر الابراهیمی عصر روز یکشنبه وارد دمشق شد؛ بر اساس برنامه کاری وی قرار بود به محض ورود با ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه دیدار کند، الابراهیمی امروز به دیدار بشار اسد می‌رود.

اخضر الابراهیمی، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه چندی پیش مذاکراتی چند ساعته برگزار کردند که ظاهرا این مذاکرات بی‌نتیجه‌ پایان یافت.


خبرگزاری انتخاب |
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.