طرح مجلس برای جوان‌سازی دولت یازدهم

ایران > قانونگذاری– گروه سیاسی:
نمایندگان مجلس ۲ فوریت طرحی را تصویب کردند که درصورت تصویب نهایی‌ آن، به کارگیری و اشتغال بازنشستگان بالای ۶۵ سال در مشاغل اجرایی و ستادی ممنوع می‌شود.

دامنه این طرح گسترده است و از معاونین وزیران تا استانداران را شامل می‌شود. همین به میان آمدن نام بعضی وزیران دولت روحانی حین بررسی این طرح و طیف موافق و مخالفانش نشان می‌داد که طرح مذکور، برای دولتمردان دولت روحانی نوشته شده است. از همین رو هم بود که محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس وقتی در قامت مخالف دربارهٔ این طرح صحبت می‌کرد از طراحان پرسید تعداد بازنشستگانی که در سمت‌های کلان به‌کار گرفته شده‌اند شاید ۵۰نفر هم نباشند اما مگر مشکل اشتغال با رفتن این ۵۰نفر حل می‌شود؟

این سخن پاسخی به موافقان طرح بود که استدلال می‌کردند به‌کارگیری نیروهای بالای ۶۵سال فرصت اشتغال را از جوانان می‌گیرد. عزت‌الله یوسفیان از طراحان این طرح بود. او نماینده‌ای است که از پست قبلی خود بازنشسته شده و هم‌اکنون ۶۲سال دارد. وی در دفاع از طرح گفته است: در بعضی وزارتخانه‌ها، وزیری که ۸۰-۷۰ ساله است، معاونش هم ۶۵سال به بالاست، استاندار هم که ۶۰سال به بالاست! خب چه‌کسی را برای افتتاح پروژه ببرند؟ ما این همه جوان بیکار داریم!

قسیم عثمانی به او کنایه زد که اگر دوستان ما تصور می‌کنند که استاندار بودن و وزارت نیازمند سن جوان است خب بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم بازنشسته می باشند و اگر قرار است استاندار یا وزیر از جایی بازدید کند، باید نماینده‌ای هم همراه آنها باشد.

وزیران دولت روحانی اکثرا متولد دهه ۳۰هستند. میانگین سنی وزیران این دولت ۵۷سال است و به روایت آمار، این دولت پیرترین دولت تاریخ انقلاب است. در مردادماه سال‌جاری کهولت سن وزیران به یکی از بهانه‌های نمایندگان برای مخالفت با بعضی وزیران تبدیل شده بود. مسئله‌ای که با انتقاد جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه همراه بود و به همکارانش در مجلس یادآور شد که در تمامی دوره‌های ۹گانه مجلس (از مجلس نخست تا مجلس نهم) میانگین سنی نمایندگان هم افزایش یافته است و این حاکی از افزایش تجربه مسئولان است. دیروز موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم هم در مخالفت با ۲ فوریت طرح «ممنوعیت به کار‌گیری بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی» نکته قابل اهمیتی یادآور شد.

او گفت که در این طرح باید متوجه تکلیف ایثارگران و استادان دانشگاه‌ها باشیم؛ چرا که در برنامه پنجم توسعه موارد استثنایی در این‌باره ذکر شده است. شکرخدا موسوی نماینده ۵۰ساله اهواز نیز در دفاع از این طرح گفت: بعضی بازنشستگان که دوباره در دولت به‌کار گرفته شده‌اند حداکثر ۵-۴ ساعت توان کار در روز دارند! برای اهمیت به چرخش نخبگان و توجه به اهمیت جوانان در نگاه امام‌خمینی(ره)، زمینه اشتغال جوانان را فراهم آورید و به آنها اعتماد کنید.

عثمانی در دفاع گفت بسیاری از نیروهای باتجربه ما جزو بازنشستگان می باشند؛ ما چند نفر را مثل آقای ظریف یا آقای زنگنه داریم و آیا می‌توانیم بگوییم شما بازنشسته شده‌اید و باید بروید. او افزود: جایگاه استاندار و معاون وزیر و حتی وزیر دوندگی نیست بلکه فکر کردن و ابلاغ طرح‌ها و لوایح برای اجرایی شدن به رده‌های دیگر است.

طراحان طرح «ممنوعیت به‌کار‌گیری بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی» در مقدمه توجیهی این طرح آورده‌اند: با وجود نیروی کار جوان، فعال و دارای تعهد و تخصص در کشور متأسفانه شاهد انتصاب اشخاص بازنشسته یا فاقد توان جسمی لازم به لحاظ سن بالا در سمت‌های اجرایی مانند استاندار، معاونین، ‌معاون استاندار و معاونین وزرا هستیم. زمانی که نرخ بیکاری جوانان کشور به۲۶٫۸ درصد رسیده است، آیا می‌توانیم پاسخگوی جوانان کشورمان باشیم.طرح مذکور به امضای ۱۹۱نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است و با این تعداد امضا به‌احتمال بسیار کلیات آن هم در جلسه روز سه‌شنبه تصویب خواهد شد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.