طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه

جام جم آنلاین: وزیر نیرو گفت : وزارت نیرو برای جبران حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب آب دریاچه ارومیه موظف به پیگیری و اجرای طرح هایی برای انتقال آب به این دریاچه شده است.

مجید نامجو با بیان اینکه بخشی از طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه در حال مطالعه است ، افزود : باتوجه به ظرفیتی که حوزه دریاچه ارومیه برای سدسازی ایجاد کرده است و باتوجه به بیلان خوبی که سدها از نظر ذخایر اب فراهم کرده اند ، برنامه داریم در فصولی از سال اب سدها را به سمت دریاچه رها کنیم.

وی گفت : برای جبران کمبود اب دریاچه ارومیه باید سالانه سه میلیارد متر مکعب اب به این دریاچه منتقل شود که برای انجام این مهم قرار شد وزارت نیرو با کارهای مهندسی و وزارت جهاد کشاورزی با فعالیت های نرم افزاری و مدیریت مصرف اب در بخش کشاورزی اقدامات لازم را بعمل آورند.

وزیر نیرو بخش عمده ای از مشکلات دریاچه ارومیه را ناشی از تغییرات اقلیمی و بروز خشکسالی در این حوزه دانست و افزود : دولت برای رعایت الگوی مناسب کشت و الگوی مصرف اب کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه سال گذشته ۱۳۰۰ میلیارد تومان و امسال نیز ۲۸۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده است.

وی گفت : اما بخش هایی از بستر دریاچه ارومیه به خاطر مسطح و کم عمق بودن در معرض تبخیر شدید قرار دارد که درصددیم با اقدامات مهندسی از تبخیر زیاد جلوگیری کنیم.

نامجو ، کمبود منابع مالی را مشکل اصلی اجرای طرح ها در حوزه دریاچه ارومیه خواند و افزود : هیچ مشکلی در حوزه مهندسی ، ایجاد تونل و خطوط انتقال اب وجود ندارد و تنها عامل محدود کننده طرح ها چیزی نیست جز تامین و تخصیص بموقع و کافی منابع مالی.

وی با بیان اینکه اجرای طرح ها درصورتی که منابع مالی مورد نیاز تامین شود ،‌حداقل ۵ سال طول می کشد ، گفت: هم مجلس و هم دولت باید به وزارت نیرو در اجرای طرح ها و حفاظت از دریاچه ارومیه کمک کنند.

وزیر نیرو با اشاره به تشکیل ستاد ویژه ای برای جبران کمبود اب دریاچه ارومیه در سال ۹۰ افزود : وزارت نیرو استفاده از فناوری های نوین از جمله طرح باروری ابرها را برای افزایش بارش در حوزه دریاچه در دستور کار دارد ضمن اینکه سال گذشته مقداری از اب سدها به دریاچه ارومیه منتقل شد.

نامجو همچنین به برخی منابع ابی که تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است اشاره کرد و گفت : شیرین سازی و انتقال آب دریاها به کویر مرکزی و انتقال آب از سایر کشورها مثل تاجیکستان که از منابع آبی خوبی برخوردارند و رئیس جمهور در اغاز سال ۹۱ هم تفاهم نامه ای را برای انتقال آب به ایران با انها امضا کرده است ، در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.(واحد مرکزی خبر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.