طلا هم مشمول ارزمبادله‌ای شد

۳۰م دیماه ،

بینا- معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به آغاز پرداخت ارز مبادله‌ای به اولویت ۹ کالایی، گفت: هم‌اکنون واردات خودرو، گوشی تلفن همراه، فلزات گرانبها از جمله طلا و نقره و لپ‌تاپ مشمول دریافت ارز مبادله‌ای می باشند، ضمن اینکه تقاضای بلاتکلیفی از سمت واردات رسمی برای دریافت ارز وجود ندارد.
به گزارش بینا، کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی به مهر گفت: براساس تصمیم تازه بانک مرکزی، اولویت ۹ کالایی از روز پنجشنبه هفته قبل مشمول دریافت ارز مبادله‌ای از مرکز مبادلات ارزی کشور شده است که بر این اساس، پیش‌بینی می‎‌شود تا از فشار بر بازار ارز کاسته شود.

عدم وجود تقاضای بلاتکلیف برای تامین ارز واردات رسمی
معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: حال که اولویت ۹ کالایی از سوی مرکز مبادلات ارزی کشور تامین ارز می‌شود، بنابراین ارز مورد نیاز تمامی کالاهای وارداتی کشور از سوی دولت تامین می‌شود، به نحوی که اولویت ۱ و ۲ که کالاهای اساسی می باشند از سوی بانک مرکزی با نرخ مرجع، ارز دریافت خواهند کرد و اولویت ۳ تا ۹ نیز در مرکز مبادلات ارزی، ارز به نرخ مبادله‌ای می‌گیرند.
وی تصریح کرد:  هم اکنون تقاضای بلاتکلیفی برای واردات رسمی کشور خارج از مرکز مبادلات ارزی وجود ندارد؛ بنابراین در حقیقت تمام واردکنندگان کشور از سوی دولت، تامین ارز می‌شوند.

خودرو، موبایل و لپ‌تاپ در فهرست دریافت‌کنندگان ارز مبادلاتی
کرمانشاهی گفت: براساس تصمیم تازه بانک مرکزی، از روز پنجشنبه واردات خودروهای سواری با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی، لپ‌تاپ، گوشی تلفن همراه و سایر کالاهای نیمه‌ساخته و ساخته شده در الویت دریافت ارز مبادله‌ای قرار گرفته‌اند.
وی تصریح کرد: کالاهای اولویت ۹ از جمله کالاهای مورد نیاز کشور می باشند که البته جزء اقلام لوکس به شمار نمی‌آیند، البته باید توجه داشت که اولویت این کالاها کمتر از اولویت ۱ تا ۸ است؛ اما به هرحال از سوی مرکز مبادلات ارزی کشور تامین ارز می‌شوند.

واردات طلا و نقره مشمول دریافت ارز مبادلاتی
معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین از برخورداری واردات فلزات گرانبها از جمله طلا و نقره با ارز مبادلاتی خبرداد و گفت: هرچه واردات فلزات گرانبها بیشتر باشد، به نفع کشور است؛ چرا که طلا به عنوان پشتوانه پولی و ارزی کشور عمل می‌کند و البته واردات آن از این پس مشمول دریافت ارز مبادلاتی‌ خواهد شد.
وی ادامه داد: البته خروج طلا از کشور تابع ضوابط خاصی است اما به هرحال واردات طلا به عنوان پشتوانه پولی و ارزی، به نفع کشور است.

فهرست کالاهای مشمول اولویت ۹
کرمانشاهی گفت: در اولویت ۹ کالایی، براساس فهرست ارایه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تائید نهایی از سوی بانک مرکزی، کالاهای نهایی بادوام و غیرلوکس از جمله گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ، خودروهای سواری تا ۲۵۰۰ سی‌سی، تراشه‌های مخابراتی، تجهیزات کامپیوتر، بعضی از وسایل حمل و نقل، یراق‌آلات مبلمان، بعضی الکترودها، بعضی اقلام لوازم خانگی در زمره اولویت ۹ کالایی قرار می‌گیرند.
وی اظهار داشت: بعضی دستگاههای تقویت‌کننده، چیلر جذبی، بعضی اقلام مرتبط با آتش‌نشانی، چوب‌های متراکم، آسانسور، بعضی از انواع پرژکتور، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، بعضی از انواع دوربین، زمان‌سنج‌ها، شیشه‍آلات، سایر دستگاههای آزمایشگاهی و فلزات گرانبها از جمله طلا و نقره نیز از جمله کالاهایی می باشند که ارز مبادله‌ای دریافت خواهند کرد.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.