طنز لطیف ترین اصلاح گر جامعه است

خبرگزاری آریا- پنجاه و پنجمین نشست دگر خند با عنوان ” بررسی ویژگیهای لطیفه ” در حالی برگزار شد که سخنرانان بر ضرورت استفاده از طنز در نقد شرایط جامعه اشاره کردند.

میزانی که به نقد جامعه و رفتار های نکوهیده آن بپردازیم به طنز نزدیک شده ایم
به گزارش خبرگزاری آریا، در ابتدای این نشست که در سالن شماره ۲ تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد ،  محمد باقر انصاری ، پژوهشگر و ادیب گفت : استفاده از طنز برای نقد جامعه و تغییر روند فعلی آن از تلخی این امر کاسته و به تاثیر بیشتر آن یاری می رساند.
وی در ادامه گفت : شوخی و طنز ناشی از زندگی در تمدن است ، مردمان ابتدایی و بدوی چیزی به نام طنز برایشان بی مفهوم است ، زیرا دچار آزردگی حاصل از سرکوب امیال و توانایی هایشان نبوده اند و آزادانه عمل می کرده اند.
انصاری افزود : لطیفه و طنز مکانیسم دفاعی ناخودآگاه ذهن در برابر ناملایمات و رنج ها است، لطیفه های سیاسی و اجتماعی از این جهت قابل تحلیل است که مانند یک سازوکار خاص رفتاری افراد جامعه عمل می کند.
این پژوهشگر در بخش پایانی سخنان خود گفت : در ترجمه آثار به زبان فارسی باید دقت شود که معانی و محورهای فکری به درستی انتقال یابد و اگر یک کتاب یا متن طنز قابلیت ترجمه عینی نداشت از مصداق ها و مثال ها ی موجود در فرهنگ و زبان خودمان استفاده شود و از این طریق به رشد و تعالی ادبی ، علمی زبان و فرهنگ فارسی کمک شایانی کند.
لطیفه از خاک احساسات می روید
سعید بی نیاز از پژوهشگران حوزه روانشناسی هم در این نشست گفت : امروز از منظر روان شناسی ثابت شده است افرادی که دارای افکار ” روان نجدانه ” و ” پر مشغله ” هستند بسیار مستعد ساخت لطیفه و طنز پزدازی اند.
وی ادامه داد: با توجه به نیاز های درونی انسان به آرامش ، تفریح و نشاط طنز ابداع شد تا با یک لطیفه هر چند کوچک بیشترین لذت برای وجود آدمی پدید آید.
بی نیاز با بیان اینکه لطیفه باعث صرفه جویی معنایی در امور ذهنی می شود ، به کاربرد ظنز در ادبیات فارسی اشاره کرد و گفت : طنز از دیرباز در ادبیات فارسی وجود داشته است، و از آن به عنوان سلاحی در دست توده مردم جهت بروز احساسات فروخورده و پرخاش انها به زورگویان استفاده شده است و از این طریق با سرعتی برق آسا یک بار معنایی را به اذهان سایر افراد جامعه انتقال می داده است.
این روانشناس تاکید کرد: در باورهای مشرق زمین این نگاه وجود دارد که خندیدن به لطیفه های عیب جویانه رسیدن به حکمت درونی آن است و این بیانگر وجود حکمت و معرفت در یک مسئله اجتماعیی مانند طنز و لطیفه است.
وی در پایان سخنان خود گفت : انگیزه ای که باعث تولید طنز و لطیفه از سوی افراد می شود به نوعی جاه طلبی آن ها در نشان دادن هوش و استعداد شان است و نباید فراوش کرد برای ارائه این هوشمندی باید مخاطب طنز وجود داشته باشد و حضورش به منزله ادامه حیات طنز است ، به بیان ساده تر لطیفه گوش شنوا می خواهد.

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.