ظرفیت ۲۰میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی

تهرییس انجمن صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی با بیان اینکه ظرفیت کشور برای صادرات خدمات فنی و مهندسی سالانه تا ۲۰ میلیار دلار است ، افزود : این رقم در سال گذشته افزون بر چهار میلیارد دلار بود.

محمدرضا انصاری با بیان اینکه هم اکنون شرکت های مهندسی و پیمانکاری در حدود ۶۰ کشور همچنان به طور موفق کار می کنند، افزود:صادرات خدمات فنی و مهندسی که از سال ۷۳ راه اندازی شده، هنوز جوان و نهالی است که شاید نیازمند مراقبت باشد .
انصاری با ارایه گزارشی از متوسط سالانه صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: این میزان تا سال ۸۱ با متوسط سالانه ۱۷۱ میلیون دلار به ۱٫۵ میلیارد دلار رسید که متوسط رشد سالانه آن ۱۲ درصد بود.
وی ادامه داد : از سال ۸۱ به مدت ۹ سال، متوسط رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی با ۴۵ درصد به میانگین ۲٫۱ میلیارد دلار رسید و این رقم در سال ۹۰ افزون بر چهار میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار شد و به این معنا است که جهش صادراتی با مرجع صادراتی اتفاق افتاده است.
رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی معتقد است، ارزش صادرات خدمات فنی و مهندسی که نسبت کمی از تجارت جهانی را شامل می شود، در واقع ارزشی کیفی است و در توسعه اقتصادی کشور و آشنایی مهندسان با آخرین استانداردها و توسعه فناوری نقش مهمی را عهده دار است.
انصاری با بیان اینکه تا زمانی کنونی متخصصان و جوانان ایرانی در دیگر کشورها کیفی کار کرده اند، افزود: آثار این کارکرد در حسن روابط ملت ها و دولت ها به خوبی مشهود است.
وی معتقد است: نقش دیگر صادرات خدمات فنی و مهندسی آن است که جلودار توسعه اقتصادی کشور می شود.
بحران جهانی سال ۲۰۰۸، کاهش سرمایه گذاری ها و تنگ تر شدن فضا و تشدید رقابت ها، موضوع دیگری بود که این فعال بخش خصوصی مطرح کرد و گفت: گرفتاری ناشی از بحران جهانی برای ما آن بود که سرمایه گذاری های اندک، میزان شرکت های متقاضی در یک مناقصه را کاهش داد به نحوی که اگر تا قبل از این سال سه شرکت در یک مناقصه بین المللی شرکت می کردند از این سال به بعد ۳۰ شرکت متقاضی یک مناقضه شدند.
انصاری به شرایط کشور و تحریم های جهانی نیز اشاره و عنوان کرد: در این شرایط چراغ صادرات خدمات فنی ومهندسی نه تنها خاموش نشد، بلکه با کوشش ایرانیان صادرات ادامه یافت.
وی در ادامه از جوایز صادراتی به عنوان یکی از حمایت های به موقع دولت از سال ۸۱ به بعد نام برد و گفت: این جوایز تاثیر بسیاری بر پیشی گرفتن صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی از رقبای چینی، ترکیه ای و غیره در عرصه بین الملل داشت.
به گفته وی ، پس از اعلام جوایز صادراتی از سال ۸۱ به بعد تعداد مناقصات افزایش یافت و با ادامه جوایز صادراتی، فعالیت صادر کنندگان حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز گسترده تر شد.
وی با بیان اینکه باید کمک کنیم تا چراغ صادرات خدمات فنی ومهندسی روشن بماند، از دولت خواست تا حمایت های لازم در این بخش را از بخش خصصی داشته باشد
انصاری افزود: انجمن صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی هم اکنون ۲۸۰ شرکت عضو را در خود جای داده است ، اعضا آن تاکنون نیز جوایز متعددی را بدست آورده و همچنین چندین جایره کیفیت را از روسای جمهوری دیگر کشورها دریافت کرده اند


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.