ظریف: ایران هیچ سانتریفیوژی را بر نمی‌چیند

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی اختصاصی با سی ان ان دربارهٔ اجرای توافقنامه هسته‌ای ژنو گفت: ایران هیچ سانتریفیوژی را بر نمی‌چیند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه سی ان ان، دکتر ظریف افزود: آنچه ایران قبول کرده این است که بیشتر از پنج درصد غنی سازی نکند. ما نگفتیم چیزی را برخواهیم چید. آنچه ما توافق کردیم این بود که بیشتر از پنج درصد غنی سازی نکنیم. ما این را پذیرفتیم و بیشتر از پنج درصد غنی سازی نمی کنیم اما هیچ سانتریفیوژی را بر نمی چینیم. ما هیچ تجهیزاتی را جمع نمی کنیم. فقط بیشتر از پنج درصد غنی سازی نمی کنیم.

وی در خصوص نشست ژنو ۲ دربارهٔ بحران سوریه نیز تاکید کرد مردم سوریه باید دربارهٔ سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

محمد جواد ظریف در گفتگو با جیم شوتو خبرنگار این شبکه در داووس دربارهٔ مسئله سوریه و اجرای توافق هسته ای ژنو صحبت کرد.

ظریف گفت ایران از همان روز نخست بر حل سیاسی بحران سوریه تاکید داشت. ما تاکید داشتیم امکان حل بحران سوریه از طریق نظامی وجود ندارد. بنابراین ما موضع خود را دربارهٔ سوریه تغییر ندادیم. در منطقه ما بازیگران بسیاری می باشند که در ابتد فکر می کردند رژیم بشار اسد در عرض یک یا دو ماه سقوط خواهد کرد. حال آنها بر استفاده از روش نظامی علیه سوریه اصرار دارند. چند ماه پیش آنها حداکثر تلاش خود را کردند از هر بهانه ای برای کشاندن آمریکا به جنگ در این منطقه استفاده کنند. در واقع آنها داشتند با آتش بازی می کردند.

جیم شوتو پرسید آیا شما راه حلی سیاسی را که بشار اسد به عنوان بخشی از دولت در آن نباشد، قبول می کنید؟

ظریف گفت من راه حلی سیاسی را می پذیرم که اجازه می دهد مردم سوریه تصمیم بگیرند. البته به ایران مربوط نمی شود راه حلی سیاسی را بپذیرد یا رد کند همانطور که دیگر کشورها نیز نباید دربارهٔ راه حل سیاسی سوریه تصمیم بگیرند بلکه این مردم سوریه می باشند که باید تصمیم بگیرند. من معتقدم نباید برای مردم سوریه پیش شرط تعیین کرد. اگر دولتهای خارج از سوریه این قدر مطمئن می باشند دولتی که هم اکنون در سوریه در قدرت است، بلایی برای مردم سوریه است چرا اجازه نمی دهند مردم سوریه به صندوقهای رای بروند و انتخاب خود را در چارچوب انتخاباتی آزاد و عادلانه داشته باشند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.