عاشقی به شیوه فتحی

۲۵م دیماه ،

جام جم آنلاین: حسن فتحی یکی از عاشقانه‌سازترین کارگردانان تلویزیون است. او می‌داند چگونه می‌‌توان از ظرفیت معنایی عشق برای روایت مفاهیم اجتماعی، سیاسی و انسانی استفاده کند. در واقع او می‌داند وقتی پای عشق به میان بیاید، عام و خاص پای داستان می‌نشینند تا از قصه آدم‌ها سردر بیاورند. وقتی قصه، ظرف و مخاطب خود را پیدا کرد، می‌توان در کنار ماجراهای عاشقانه، پیام‌های عمیق‌تر را هم برای او بازگو کرد.

اولین عاشقانه فتحی که خیلی از مردم از آن خاطره دارند، سریال شب دهم است. لوطی محل عاشق دختر جوان قجری شد و دختر شرط پذیرش عشق او را اجرای تعزیه در ماه محرم گذاشت.

بیننده عام نشست تا ببیند لوطی چگونه به وصال معشوق می‌رسد و مخاطب خاص در میانه این عاشقیت، روایت‌های سیاسی را دید که فتحی زبردستانه آنها را به تصویر کشید.

در سریال مدار صفر درجه هم فتحی از همین شیوه استفاده کرد. پسر جوان ایرانی دل در گرو دختری یهودی گذاشت و عشقی زیبا بین آنها شکل گرفت و در کنار این عشق فتحی به لایه‌های عمیق سیاست صهیونیست‌ها وارد شد و آنها را آسیب‌شناسی کرد.

در سریال میوه ممنوعه، حسن فتحی وارد روایت یک عشق مگوی! شد. دختری جوان که پدرش ورشکسته شده بود برای نجات از دست یکی از بزرگ‌ترین طلبکارهای پدر، او را عاشق خود کرد.

مردی پا به سن گذاشته و خانواده‌دار عاشق دختری جوان شد و کوس رسوایی‌اش به صدا در آمد. در لابه لای داستان این عشق بود که اصول بازار و کسب روزی حلال و حرام به تصویر کشیده شد.

فتحی در این سریال برای اولین بار به شکلی نامحسوس تصویری از یک آقازاده را به نمایش گذاشت که رانت‌خواری هم می‌کرد.

در سریال در مسیر زاینده‌رود، فتحی چند عشق را به موازات هم به تصویر کشید. عشق مادر به فرزند، عشق پدر به فرزند، عشق پیرانه‌سری،عشق کاسب‌کارانه، عشق زن جوان به همسر و… . در انتهای سریال عشق‌های واقعی ماندند و عشق‌های کاذب از غربال فتحی عبور کردند و بجز غبار از آنها چیزی نماند.

حالا حسن فتحی با سریال «زمانه» به تلویزیون آمده تا بار دیگر با استفاده از ظرفیت عشق، لایه‌های پنهان اجتماع و ذات آدم‌ها را شخم بزند و سره را از ناسره جدا کند.

زمانه داستان عشق بی‌محابای بهزاد و ارغوان به یکدیگر است. عشقی که این‌ روزها بین جوانان خیلی باب شده است. زنگ‌ها برای هر دو به صدا در آمده و بیننده از همین حالا نگران عاقبت این عشق آتشین است.

در کنار رابطه به اصطلاح هندی بهزاد و ارغوان، اما فتحی دارد خیلی از مسائل روز را به تصویر می‌کشد؛ بیکاری، دلالی، نان به نرخ روز خوردن، زیاده‌خواهی و…

با این اوصاف هنوز زود است که دربارهٔ زمانه و ساختار روایی جدید فتحی نظر داد یا آن را قضاوت کرد، چون تا این‌جای کار این کارگردان کار بلد در هر قسمت، حرفی تازه برای مخاطب داشته تا به وسیله آن، بیننده را پای زمانه نگه‌ دارد.

طاهره آشیانی ‌-‌ دبیر گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.